معرفی راز سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی

آیا با اعتماد به نفس و سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی حتی بعد از چند ماه یا چند سال مطالعه برای شما دشوار است؟ اگر چنین وضعیتی دارید پس این مقاله برای شما بسیار مناسب است. بر اساس تحقیقات انجام شده انگلیسی زبانان بومی هنگامی که از سن پنج یا شش سالگی شروع به تحصیل می‌کنند حدوداً ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه و تا زمان رسیدن به دانشگاه حدوداً ۱۵۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ کلمه را یاد می‌گیرند در حالی که افراد غیربومی بعد از سال‌ها مطالعه فقط ۲۰۰۰ کلمه انگلیسی را می‌آموزند. بر اساس تحقیقات انجام شده یک فرد برای درک مکالمات باید حداقل ۹۵٪ از کلماتی که می‌شنود را بداند. به نظر شما بهترین راه روان صحبت کردن به زبان انگلیسی چیست؟

 

چرا نمی‌توانید انگلیسی را روان صحبت کنید؟

انگلیسی زبانان بومی فقط از ۱۶٪ کلماتی که می‌دانند برای بیان ۹۵% از چیزهایی که معمولاً می‌گویند استفاده می‌کنند. بر اساس آمارهای که در مقدمه بررسی کردیم متوجه می‌شویم که اکثر آن‌ها در رنج سنی ۵ سالگی به طرز شگفت انگیزی واژگان و لغات را یاد می‌گیرند در مقابل تعداد کمی از افراد غیربومی می‌توانند زبان انگلیسی را مانند کودکان بیاموزند.

آن‌ها بیشتر از اینکه مهارت speaking و listening را یاد بگیرند بر گرامر تمرکز می‌کنند به همین علت نمی‌توانند انگلیسی را روان صحبت کنند. زبان آموزان غیربومی بر واژگان کوچک و مباحث گسترده گرامری تمرکز می‌کنند در حالی که افراد بومی برای برقراری ارتباط سریع‌تر به واژگان بزرگ‌تر و گرامر ساده‌تر روی می‌آورند. واژگان یکی از جنبه‌های روان صحبت کردن هستند اما تمرین‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارند که می‌توانند باعث سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی شوند و به زبان آموزان کمک کنند تا مکالمه راحت‌تری داشته باشند.

 

چگونه سلیس و روان و با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

یکی از با ارزش‌ترین بخش‌های یادگیری زبان انگلیسی تمرین speaking است. اگر می‌توانید خیلی کم و کوتاه به زبان انگلیسی صحبت کنید پس می‌توانید با تکنیک‌های زیر این مهارت را در خودتان تقویت کنید.

 

حرف بزنید + حرف بزنید

برای سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی باید اعتماد به نفس داشته باشید و تا جایی که می‌توانید با افراد زیادی صحبت کنید. به هیچ عنوان از اشتباه کردن نترسید زیرا تمرین زیاد علاوه بر گسترش دایره لغاتتان به تلفظتان هم کمک می‌کند.

 

 خوب گوش کنید

اگر می‌خواهید تلفظتان خوب باشد به آهنگ‌ها، اخبار و پادکست‌های مختلف گوش دهید. این ابزار شما را با کلمات جدید آشنا می‌کند و به شما می‌آموزند که در یک جمله کدام کلمات اهمیت بیشتری دارند و باید چگونه تلفظ شوند.

 

از تکنولوژی کمک بگیرید

گوشی‌های هوشمند ابزار قدرتمندی برای یادگیری زبان هستند. شما می‌توانید با آن‌ها صدای خودتان را ضبط کنید سپس به آن گوش دهید و ببینید که صحبت کردنتان از نظر دیگران چگونه به نظر می‌رسد.

 

بلند خواندن را تمرین کنید

روزنامه‌ها یا مجلات فرصت خوبی برای یادگیری سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی هستند. شما می‌توانید یکی از فیلم‌نامه‌ها یا نمایش‌نامه‌هایی که دوست دارید را انتخاب کنید، کلمات و جملات آن را به‌خوبی یاد بگیرید و آن‌ها را به‌تنهایی یا با دوستانتان اجرا کنید؛ این کار شما را خیلی راحت‌تر با ساختار گرامری آشنا می‌کند.

مطالعه کنید  چگونه زبان انگلیسی را برای کنکور بخوانیم؟

 

فیلم‌های جدید ببینید

فیلم‌های انگلیسی لغات و تلفظ صحیح را به شما می‌آموزند. تقلید دیالوگ‌های بازیگران به تقویت speaking شما کمک می‌کند.

 

حداقل هر روز یک لغت جدید یاد بگیرید

یک موضوعی که دوست دارید را انتخاب کنید و هر روز یک کلمه جدید از آن را یاد بگیرید سپس سعی کنید در جملات مختلف از آن کلمات استفاده کنید.

 

دوست پیدا کنید

یک راه عالی برای روان صحبت کردن زبان انگلیسی پیدا کردن یک دوست جدید است. شما می‌توانید با این فرد در مورد چیزهای مختلفی صحبت کنید و تبادل نظر انجام دهید.

 

از اشتباه کردن نترسید

اغلب مردم به دلیل واکنش دیگران، از صحبت کردن به زبان انگلیسی می‌ترسند. آن‌ها نگران هستند که اگر کلمه‌ای را اشتباه بگویند دیگران آن‌ها را مسخره می‌کنند اما اگر به دنبال این هستید که چطور انگلیسی روان صحبت کنیم پس اولین کار این است که از قضاوت و واکنش دیگران نترسید. اشتباه بخشی از یادگیری است.

 

سرشار از شوق و انگیزه باشید

وقتی برای رسیدن به اهدافتان مصمم هستید که برای انجام آن‌ها اشتیاق و انگیزه داشته باشید. شما باید سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی را به‌عنوان یک چالش در نظر بگیرید و به خودتان ایمان داشته باشید.

 

با خودتان صحبت کنید

شاید خنده دار به نظر برسد اما صحبت کردن با خود تمرین خوبی برای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی است. شما می‌توانید یک ساعت مقابل آینه بنشینید و این کار را انجام دهید. اگر دوربین یا گوشی موبایل دارید، می‌توانید در لحظه صدایتان را ضبط کنید یا از خودتان فیلم بگیرید و با پخش دوباره آن اشتباهاتان را اصلاح و مرور کنید.

 

بپذیرید که زبان انگلیسی زبان عجیبی است

یکی از مشکلات رایج هنگام سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی «وجود استثنائات و قوانین نسبتاً زیاد گرامری» است. اگر بخواهید برای هر چیزی دلیل مشخصی را پیدا کنید هنگام صحبت کردن گیر می‌کنید. بهترین کار این است که استثنائات زبان را به خاطر بسپارید تا در مکالمه دچار مشکل نشوید.

 

در زبان انگلیسی شیرجه بزنید

بدون شک یک ساعت مطالعه انگلیسی برای پیشرفت واقعی کافی نیست. شما باید حداقل روزانه چند دقیقه را صرف تمرین و مطالعه کنید. یکی از رازهای روان صحبت کردن در زبان انگلیسی «غوطه‌وری» است. شما باید تا جای ممکن فعالیت‌های روزمره‌تان را با زبان انگلیسی ترکیب کنید و در کنار مطالعه مداوم این مهارت، از روش‌های خلاقانه و سرگرم کننده دیگری برای یادگیری استفاده کنید.

 

نقاط ضعفتان را بشناسید

حتماً تا به حال متوجه شده‌اید که برخی از بخش‌های زبان انگلیسی برای شما دشوارتر است! فرقی نمی‌کند که نقطه ضعفتان در دستور زبان است یا در شکل گیری جملات، تلفظ و مباحث دیگر مشکل دارید فقط باید آن‌ها را بشناسید و با تمرکز بیشتر آن‌ها را یاد بگیرید.

 

با عبارت‌های مختلف آشنا شوید

اگر هدف شما سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی است پس باید بتوانید از جملات کامل استفاده کنید. هنگامی که واژگان و افعال را می‌خوانید، می‌توانید در زندگی روزمره‌تان از آن‌ها استفاده کنید قدم بعدی این است که به عباراتی که در زبان مادری استفاده می‌کنید فکر کنید و به‌تدریج آن لغات را جایگزینشان کنید.

مطالعه کنید  تغذیه مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

 

 زبان بدن و ژست‌ها را بیاموزید

تسلط واقعی به زبان انگلیسی فراتر از واژگان و دستور زبان است. اگر بتوانید زبان بدن، لحن و ژست‌ها را بفهمید واقعاً شبیه یک انگلیسی زبان بومی به نظر می‌رسید. یادگیری این سه موضوع به دلیل طبیعی بودنشان خیلی آسان نیست اما با کمی دقت می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید.

 

از آن چه بهتر می‌دانید استفاده کنید

نسبت به سطحی که در آن هستید وفادار باشید و هنگام صحبت کردن به جای استفاده از کلمات پیچیده و دشواری که نمی‌دانید از کلماتی که قبلاً یاد گرفته‌اید استفاده کنید تا صحبت کردنتان روان‌تر شود.

 

از همه بیاموزید

اگر نمی‌دانی چگونه انگلیسی روان صحبت کنی بهتر است به جای اینکه فقط کتاب‌های درسی را بخوانی و از معلمان آموزشگاه کمک بگیری یک دوست یا همکار انگلیسی زبان پیدا کنی. در هفته چند بار با دوستتان قرار بگذارید و از این فرصت برای تمرین و یادگیری بیشتر استفاده کنید.

 

در وب سایت‌های مختلف نظراتتان را به اشتراک بگذارید

برای سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی باید یاد بگیرید که چگونه نظرات، خواسته‌ها و احساساتتان را به این زبان بیان کنید. اگر این کار برای شما سخت است، می‌توانید از مکالمات آنلاین شروع کنید. وب سایت‌های مختلف را بخوانید و نظراتتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. اگر برای این کار وقت ندارید، می‌توانید ویدئوهای یوتیوب را تماشا کنید و خیلی کوتاه نظرتان درباره آن‌ها را ارسال کنید.

 

۶ راه عجیب و مؤثر برای افزایش اعتماد به نفس هنگام سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی

  1. سرعتتان را کم کنید

حتماً تا به حال دیده‌اید که سخنرانان خیلی آرام صحبت می‌کنند. آهسته صحبت کردن اعتماد به نفس شما را بیشتر نشان می‌دهد و بر مخاطب تأثیر می‌گذارد. این تکنیک به شما اجازه می‌دهد تا درباره چیزهایی که می‌خواهید بگویید بیشتر فکر کنید و کم‌تر دچار اشتباه شوید.

  1. نفس بکشید

نفس کشیدن یکی از چیزهای است که هنگام عصبانی شدن به‌راحتی آن را فراموش می‌کنیم. هنگامی که اکسیژن کافی در خونتان داشته باشید علاوه بر اینکه احساس اعتماد به نفس می‌کنید به‌راحتی صحبت می‌کنید پس حتماً قبل از حرف زدن نفس عمیق بکشید.

  1. لبخند بزنید

بر اساس تحقیقات انجام شده لبخند زدن تأثیر مثبتی بر خلق و خوی فرد دارد و باعث می‌شود احساس شادی و آرامش بیشتری کند. برای سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی می‌توانید از این تکنیک به نفع خودتان استفاده کنید تا به اعتماد به نفس و احساس شادی بیشتری داشته باشید.

  1. موفقیت را تجسم کنید

این ترفند را اغلب ورزشکاران استفاده می‌کنند. قبل از شروع مکالمه تصور کنید که می‌توانید خیلی واضح و روان صحبت کنید، این تجسم تأثیر مثبتی بر نتیجه کار دارد.

  1. اشتباه کردن را تمرین کنید

یکی از بزرگ‌ترین موانع برای استفاده از واژگان و ساختار جملات جدید «ترس از اشتباه کردن» است که قبلاً هم به آن اشاره کردیم. برای غلبه بر این احساس خودتان را در موقعیت‌هایی قرار دهید که بدانید اشتباه می‌کنید، این کار باعث می‌شود تا در موقعیت‌های واقعی کم‌تر دچار خطا شوید.

  1. به خودتان تبریک بگویید

حتماً برای موفقیت‌هایتان جشن بگیرید و فهرستی از کارهایی که می‌توانید به زبان انگلیسی انجام دهید را تهیه کنید و آن را به روز نگه دارید. هنگامی که به این فهرست نگاه می‌کنید اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود.

مطالعه کنید  پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

 

چگونه لغات جدید انگلیسی را سریع یاد بگیریم

شما می‌توانید جهت آموزش آسان انگلیسی واژگان جدید را با کمک اپلیکیشن‌ها یا فلش کارت‌های آموزشی یا روش‌های طبیعی مانند گوش دادن و خواندن بسیار زیاد یاد بگیرید. اگر به اعداد مقدمه نگاه کنید متوجه می‌شوید که انگلیسی زبان بومی در دوران تحصیل سالانه حدود ۱۰۰۰ لغت یاد می‌گیرند. این آمار اصلاً دلهره‌آور نیست زیرا برابر با ۲۰ کلمه در هفته یا ۲ تا ۳ کلمه در روز است. محققان معتقد هستند که زبان آموزان باید یک کلمه را ۶ الی ۱۲ بار ببینند تا وارد حافظه بلند مدتشان شود؛ پس برای یادگیری ۳۰۰۰ لغت و سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی روزانه حداقل ۱۰ دقیقه مطالعه و تمرین لازم دارید.

 

چگونه یادگیری مفیدی داشته باشیم

یکی از رایج‌ترین خطرات هنگام یادگیری واژگان و لغات انگلیسی این است که تمرکزتان را بیش از حد روی کلماتی بگذارید که خیلی مفید نیستند به‌عنوان مثال خواندن رمان هری پاتر راه خوبی برای گسترش دایره لغات شما است اما اگر کتاب‌های بی‌اهمیتی را بخوانید وقتتان را هدر داده‌اید. برای اینکه مطالعه کارآمدتری داشته باشید می‌توانید:

  • ابتدا یک متن خوب از فیلم، کتاب یا پادکست انتخاب کنید.
  • کلمات جدید را با ماژیک رنگی کنید و آن‌ها را به‌دقت به ذهن بسپارید.
  • بعد از حفظ کلمات رنگی به کلمات سیاه توجه کنید. این کلمات را بدون مطالعه و برنامه‌ریزی نخوانید. ابتدا از خودتان بپرسید که آیا می‌خواهید از این کلمات در یک مکالمه معمولی استفاده کنید یا به دنبال کلمات منحصر به فرد برای سخنرانی هستید!
  • بعد از حفظ کامل این لغات مجدداً به فیلم، کتاب یا پادکستی که انتخاب کرده‌اید مراجعه کنید و به دیگر جنبه‌های گفتاری آن توجه کنید.

 

کلام آخر

اگر می‌پرسید چگونه زبان انگلیسی را روان صحبت کنیم باید بدانید که پاسخ آسانی برای این سؤال وجود ندارد. سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و به مطالعه، تمرین، انتخاب تکنیک و استفاده از پکیج آموزشی زبان انگلیسی و ابزارهای مختلف احتیاج دارد. اگر از یادگیری این مهارت لذت می‌برید پس می‌توانید با آموزش مکالمه زبان انگلیسی ساده به‌ تدریج مکالمه بهتری داشته باشید. مواردی که در این مقاله بررسی کردیم را امتحان کنید و روشی را انتخاب کنید که برای شما مفیدتر است و باعث طبیعی صحبت کردنتان می‌شود.

 

سؤالات متداول سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی

چگونه سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

• حرف بزنید. • خوب و با دقت گوش کنید. • از تکنولوژی استفاده کنید. • بلند بخوانید. • فیلم‌ها و سریال‌های جدید ببینید. • حداقل روزانه یک لغت جدید را حفظ کنید. • دوست جدید پیدا کنید.

چه پیشنهادی برای سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی و اعتماد به نفس داشتن دارید؟

• سرعت صحبت کردنتان را کم کنید. • نفس عمیق بکشید. • لبخند بزنید. • موقعیت‌های مختلف را تجسم کنید. • نگران اشتباه کردن نباشید. • برای موفقیت‌های کوچک یا بزرگتان به خودتان تبریک بگویید.

چگونه لغات و واژگان گسترده انگلیسی را یاد بگیریم؟

• برای سلیس صحبت کردن در زبان انگلیسی باید دایره لغات خوبی داشته باشید. یاد گرفتن ۲۰ کلمه در هفته یا دو الی سه کلمه در روز می‌تواند شما را به تسلط کافی برساند.