آموزش تقویت حافظه با موسیقی

آموزش تقویت حافظه با موسیقی

افراد زیادی معتقدند که موسیقی ابزار مفیدی برای کار و مطالعه است. موسیقی فواید زیادی دارد به‌عنوان مثال به بهبود حافظه و تحریک مغز کمک می‌کند، باعث بهبود خلق و خوی فرد می‌شود، انگیزه را افزایش می‌دهد و باعث مدیریت بهتر خستگی و درد می‌شود. با در نظر گرفتن این موارد منطقی است که تقویت حافظه با موسیقی هم امکان پذیر باشد. موسیقی در همه افراد تأثیر یکسانی ندارد و دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص آن مطرح شده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا موضوعات زیر را با یکدیگر بررسی کنیم:

  • چه علمی پشت تقویت حافظه با موسیقی وجود دارد؟
  • کدام موسیقی‌ها برای تقویت حافظه مناسب هستند؟
  • برای تقویت حافظه با موسیقی چه شرایطی لازم است؟
  • به جز موسیقی چه عاملی می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند؟
  • بررسی دلایلی که شما را ترغیب می‌کند تا به موسیقی گوش دهید؟
  • آیا موسیقی می‌تواند آسیب زننده باشد؟

 

آیا از علمی که پشت تقویت حافظه با موسیقی وجود دارد آگاه هستید

برای درک این موضوع تصور کنید که قرار است فردا در آزمونی شرکت کنید. در این شرایط باید یادداشت‌های قدیمی را مطالعه کنید اما هنگام خواندن متوجه می‌شوید که بعضی از موارد را فراموش کرده‌اید! این موضوع تعجب آور است زیرا تمرکز طولانی روی یک موضوع باعث می‌شود که آن را بهتر به خاطر آوریم اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ یکی از دلایلی که باعث می‌شود ما نتوانیم موضوعی را به ذهن بسپاریم استرسی است که موقع یادگیری داریم. استرس تمرکز را سخت‌تر می‌کند و تأثیر منفی بر حافظه ما می‌گذارد؛ به همین علت باید هنگام مطالعه آرامش بیشتری داشته باشیم. یکی از راه های تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی گوش دادن به موسیقی است.

دانشمندان معتقد هستند که موسیقی حالتی از مدیتیشن را القا می‌کند و باعث آرامش بیشتر مغز می‌شود؛ به همین علت هنگامی که فرد به موسیقی گوش می‌دهد در حقیقت به مغزش اجازه می‌دهد تا بیشتر درگیر شود. علاوه بر استرس لحظه‌ای، استرس حاد یا مزمن تأثیرات مخرب‌تری بر حافظه طولانی مدت دارد. این استرس می‌تواند باعث بروز مشکلات واقعی مانند بیماری‌های قلبی یا فشار خون شود. محققان معتقدند که گوش دادن موسیقی در این شرایط هم می‌تواند به آرامش فرد کمک کند و باعث تقویت حافظه بلند مدت آن شود.

 

معرفی و بررسی 10 موسیقی برای تقویت حافظه شما

آهنگ‌هایی که در این قسمت معرفی می‌کنیم با هدف بهبود تمرکز شما هنگام مطالعه یا کار جمع آوری شده است.

  • Moonlight Sonata by Beethoven

یک پیشنهاد خوب برای تقویت حافظه با موسیقی «Moonlight Sonata by Beethoven» است. این آهنگ آرامش بخش تولید سروتونین را در بدن را تنظیم می‌کند و باعث تمرکز بیشترتان می‌شود.

  • Eine kleine Nachtmusik by Mozart

این آهنگ پر نشاط انرژی خوبی به شما می‌دهد و باعث افزایش سطح دوپامین می‌شود.

  • Four Seasons by Vivaldi

این آهنگ ترکیبی از احساسات است و پیشنهاد خوبی هنگام انجام یک کار روتین و تکراری یا هنگام استراحت است.

  • Espiritual by Marcus Viana e Transfônica Orkestra

در این موسیقی سازها به شیوه ملایمی نواخته می‌شوند به همین علت نه‌تنها بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد بلکه باعث تمرکز بهترتان می‌شود.

  • Bassoon Concerto by Mozart

این موسیقی ریتم سبکی دارد و باعث هدایت افکار فرد در مسیر درستی می‌شود.

  • Bohemian Rhapsody by Queen

اگر به تقویت حافظه با موسیقی علاقه دارید این آهنگ ریتم انگیزشی خوبی دارد و باعث ایجاد فضای آرامی می‌شود. این موزیک به دلیل ریتم هیجان انگیزی که دارد حس رضایت بخشی را در فرد به وجود می‌آورد.

  • No Ordinary Love by Sade

آهنگ No Ordinary Love by Sade پیشنهاد خوبی برای افزایش حافظه بودن موسیقی است. این آهنگ ریتم ساختار یافته‌های دارد و صدای زیبای خواننده تمرکز شما را مختل نمی‌کند حتی باعث یادگیری بهتر اطلاعات جدید می‌شود.

  • Fidelio’s Overture by Beethoven

دلیل اصلی جذابیت این موسیقی انگیزه بخش بودن آن در بعضی از قسمت‌ها و آرامش بخش بودنش در قسمت‌های دیگر است.

  • Soldier of Fortune by Deep Purple

این آهنگ پیشنهاد خوبی برای هنگام مطالعه است زیرا شما مجبور نیستید توجه زیادی به تغییرات در ریتم یا شدت آن داشته باشید.

  • Thus Spoke Zarathustra by Richard Strauss

این قطعه الهام بخش به شما کمک می‌کند تا با سرعت خوبی فرآیند مطالعه یا انجام کارهایتان را انجام دهید و گزینه مناسبی به‌منظور تقویت حافظه با موسیقی است.

مطالعه کنید  10 راهکار بی نظیر برای تقویت خلاقیت

 

بررسی فرایند یادگیری تقویت حافظه با موسیقی

فرایند یادگیری تقویت حافظه با موسیقی

گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه یا کار باعث کاهش کارایی و بهره‌وری نمی‌شود. اگر دوست دارید هنگام مطالعه به موسیقی گوش دهید، می‌توانید با رعایت نکات زیر این کار را امتحان کنید:

  • آهنگ‌های آهسته را انتخاب کنید: اکثر تحقیقات متمرکز بر موسیقی کلاسیک هستند اما اگر این سبک را دوست ندارید، می‌توانید سبک الکترونیکی نرم را انتخاب کنید.
  • از موسیقی همراه با متن خودداری کنید: اگر موسیقی که گوش می‌کنید به زبانی است که آن را می‌فهمید احتمالاً حواستان بیشتر پرت می‌شود؛ به همین علت بهتر است آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که هیچ اطلاعاتی درباره زبانش ندارید.
  • صدا را پایین نگه دارید: تقویت حافظه با موسیقی امکان‌پذیر است به شرطی که صدا آهنگ را پایین نگه دارید. اگر موسیقی خیلی بلند باشد روند فکری شما را مختل می‌کند.
  • از موسیقی‌های غافلگیرکننده دوری کنید: موسیقی‌هایی که ریتم ثابتی ندارند و به‌طور ناگهانی تغییر می‌کنند، می‌توانند باعث حواس پرتی شوند و تمرکز را مختل کنند.
  • به دنبال موسیقی‌های بدون تبلیغات باشید: تصور کنید که در حال گوش دادن به موسیقی هستید که به‌طور ناگهانی یک آگهی تبلیغاتی در میان آن پخش می‌شود، این کار بسیار آزاردهنده است و باعث مختل شدن رشته افکارتان می‌شود؛ پس ترجیحاً از انتخاب چنین موسیقی‌هایی خودداری کنید.
  • به آهنگ‌هایی که احساساتتان را تحریک می‌کند گوش ندهید: تقویت حافظه با موسیقی‌هایی که آن‌ها را دوست دارید یا از آن‌ها متنفر هستید اتفاق نمی‌افتد، این آهنگ‌ها تمرکز شما را از بین می‌برند.

نوع دیگر موزیک تقویت حافظه و تمرکز را بشناسید

اگر تمرکز کردن در یک فضای ساکت برای شما دشوار است یا شنیدن صدای کودکان _ هم اتاقی‌ها _ همکاران _ همسایه‌ها یا ترافیک تمرکز شما را مختل می‌کند، می‌توانید گوش دادن به صدای طبیعت را امتحان کنید. صدای ملایم طبیعت مانند باران، آبشار، رودخانه مواج، امواج اقیانوس، خش‌خش برگ‌ها یا آواز پرندگان می‌تواند علاوه بر ایجاد یک فضای آرامش بخش تمرکز شما روی مطالعه یا کارها را افزایش دهد.

مطالعه کنید  راه های بی نظیر تقویت حافظه

 

6 دلیل که شما را برای گوش دادن به موسیقی برای تقویت حافظه ترغیب می‌کند

افزایش تمرکز با موسیقی

موسیقی آنقدر قدرتمند نیست که بتواند مشکلات شما را به‌طور کلی حل کند اما به‌طور غیرمستقیم مزایای زیادی به دنبال دارد به‌عنوان مثال:

می‌تواند به حفظ اطلاعات جدید کمک کند

بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ گوش دادن به موسیقی کلاسیک می‌تواند باعث عملکرد بهتر حافظه و وظایف پردازشی در افراد مسن شود. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که بعضی از موسیقی‌ها تأثیر زیادی در تقویت توانایی‌های حافظه و سایر عملکردهای شناختی دارند. همان‌طور که ورزش باعث تحریک بدن می‌شود موسیقی هم مغز انسان را تحریک می‌کند.

 

موزیک تمرکز را افزایش می‌دهد

بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه پزشکی دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۷ انجام شد موسیقی به‌ویژه موسیقی کلاسیک می‌تواند به مغز انسان کمک کند و باعث جذب و تفسیر راحت‌تر اطلاعات شود. مغز اطلاعات متنوعی را از پیرامونش دریافت می‌کند و آن‌ها را برای پردازش راحت‌تر به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند.

محققان شواهدی را پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد موسیقی می‌تواند مغز انسان را به‌گونه‌ای تغییر دهد که توجهش به رویدادهای جدید بیشتر شود. سؤالی که به وجود می‌آید این است که موسیقی چه تأثیری در مطالعه دارد؟

اگر برای درک یک مطلب جدید در تلاش هستید گوش دادن به موسیقی می‌تواند روند آن را آسان‌تر کند همچنین می‌تواند مهارت پیش بینی در خصوص رویدادها را به مهارت‌های استدلالی مرتبط کند. بهبود مهارت استدلالی باعث نمی‌شود هنگام امتحانات پاسخ سؤالات را بدون درنگ پیدا کنید اما کمک می‌کند تا سریع‌تر به پاسخ برسید.

 

موسیقی باعث بهبود خلق و خو می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهند که خلق و خوی خوب فرایند یادگیری را بهبود می‌بخشد. هنگامی که فرد احساس خوبی دارد مطالعه و یادگیری او با موفقیت بیشتری همراه است و زمانی که این فرایند با استرس همراه می‌شود شخص نمی‌تواند مطالب را به‌طور کامل درک کند. گوش دادن به موسیقی در مواقع ناراحتی و خستگی می‌تواند باعث آرامش بیشتر فرد و مطالعه مؤثرتر او شود.

 

گوش دادن به موسیقی انگیزه شما را دو چندان می‌کند

حتماً برای شما هم موقعیت‌هایی پیش آمده که ساعات طولانی را صرف مطالعه کنید و بعد از گذشت مدتی انرژی و انگیزه اولیه‌تان را از دست دهید! معمولاً در این شرایط افراد برای خودشان هدیه و پاداشی را در نظر می‌گیرند تا بتوانند آن کار را تا انتها انجام دهند. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد موسیقی می‌تواند همانند پاداش عمل کند و باعث فعال شدن مغز برای انجام بهتر کارها شود. گوش دادن به موسیقی در زمان استراحت می‌تواند انگیزه فرد را برای مطالعه و کار سخت‌تر بیشتر کند.

 

کاهش اضطراب و تقویت حافظه

اضطراب تأثیر زیادی بر روند مطالعه دانش آموزان و دانشجویان دارد. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه کمبریج انجام شد موسیقی هیپ هاپ بر نشاط شنوندگان تأثیر می‌گذارد و به آن‌ها در پذیرش، مدیریت و مقابله بهتر با مسائل مربوط به سلامت روان کمک می‌کند.

 

تکنیک تقویت حافظه و ارتقاء عملکرد

موسیقی به افراد کمک می‌کند تا در موقعیت‌های پرفشار عملکرد بهتری داشته باشند. نتایج به دست آمده از تحقیقات حاکی از آن هستند که موسیقی می‌تواند باعث بهبود عملکرد شناختی شود.

مطالعه کنید  8 راه سریع برای یادگیری یک زبان جدید

 

آیا موسیقی می‌توانند تأثیرات آسیب زننده‌ای هم داشته باشد

تأثیرات موسیقی

گاهی اوقات موسیقی باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود! هنگامی که شخصی استرس دارد یا غمگین است موسیقی می‌تواند حواس او را پرت کند و باعث تقویت روحیه‌اش شود اما این امر همیشه صادق نیست!

 

  • موسیقی و تأثیر منفی‌اش در حافظه کاری

موسیقی می‌تواند تأثیر منفی در حافظه کاری داشته باشد. حافظه کاری مربوط به اطلاعاتی است که برای حل مسئله، یادگیری و سایر کارهای شناختی استفاده می‌شود. هنگامی که برای به خاطر سپردن کاری در تلاش هستید در حقیقت از حافظه کاری‌تان استفاده می‌کنید. بعضی از افراد می‌توانند به‌طور هم‌زمان چند کار را انجام دهند، این مسئله ظرفیت بالای حافظه کاری آن‌ها را نشان می‌دهد؛ با این حال بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند ظرفیت حافظه کاری را کاهش دهد.

 

  • موسیقی می‌تواند باعث کاهش درک مطلب شود

بعضی از موسیقی‌ها مانند موسیقی تند، موسیقی همراه با اشعار یا موسیقی با صدای بلند می‌توانند فرایند درک و جذب مطالب را دشوارتر کنند. معمولاً موسیقی کلاسیک با سرعت آهسته انتخاب خوبی مناسبی است.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا صحت ادعاها در خصوص تقویت حافظه با موسیقی را با یکدیگر بررسی کنیم. اکنون می‌دانیم که موسیقی و حافظه ارتباط زیادی با یکدیگر دارند. علی رغم اینکه آهنگ‌ها برای بعضی از افراد خسته کننده هستند یا روند تمرکز آن‌ها را مختل می‌کنند اما می‌توانند برای مطالعه مفید باشند. اگر برای شما هم پیش آمده که پشت میز بنشینید و بخواهید کتابی را بخوانید اما ذهنتان درگیر موضوعات مختلف باشد، می‌توانید برای یک بار هم که شده از موسیقی استفاده کنید و بسنجید که آیا گوش دادن به آن می‌تواند روند مطالعه و تمرکزتان را بهبود ببخشد یا نه.

 

سؤالات متداول در رابطه با تقویت حافظه با موسیقی :

مهم‌ترین مزایای تقویت حافظه با موسیقی را نام ببرید؟

• موسیقی به حفظ اطلاعات جدید کمک می‌کند. • موسیقی باعث تمرکز بهتر می‌شود. • آهنگ‌ها به بهبود خلق و خو کمک می‌کنند. • موسیقی می‌تواند انگیزه فرد را چندین برابر کند. • موسیقی باعث کاهش استرس اضطراب و تقویت حافظه می‌شود. • آهنگ‌ها به ارتقاء عملکرد افراد کمک می‌کنند.

برای تقویت حافظه با موسیقی چه پیشنهادی دارید؟

• Eine kleine Nachtmusik by Mozart • Moonlight Sonata by Beethoven • Four Seasons by Vivaldi • Bassoon Concerto by Mozart • Espiritual by Marcus Viana e Transfônica Orkestra • Bohemian Rhapsody by Queen • Fidelio’s Overture by Beethoven • No Ordinary Love by Sade • Soldier of Fortune by Deep Purple • Thus Spoke Zarathustra by Richard Strauss

آیا تقویت حافظه با موسیقی صحت دارد؟

بله، تحقیقات انجام شده در زمینه تقویت حافظه با موسیقی نشان می‌دهند که این امر صحت دارد اما هر موسیقی منجر به تقویت حافظه و تمرکز نمی‌شود. علی رغم اینکه بعضی از افراد با گوش دادن به موزیک می‌توانند تمرکز بیشتری روی مطالعه یا انجام کارهایشان داشته باشند بعضی از افراد با گوش دادن به آهنگ تمرکزشان مختل می‌شود. افرادی که می‌خواهند تمرکزشان را از این راه ارتقا دهند باید قوانین آن را به‌درستی رعایت کنند تا به نتیجه خوبی دست یابند.