آموزش تقویت حافظه اعداد

در دنیای امروز ما باید مجموعه‌ای از شماره‌های مختلف را مانند شماره تلفن، شماره حساب، شماره دانشجویی، شماره بیمه یا شماره کارت‌های اعتباری به خاطر بسپاریم. با گذر زمان تعداد این شماره‌ها افزایش می‌یابد و به‌سرعت گیج کننده می‌شود. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که تاریخ‌های مهم مانند تاریخ تولد، سالگرد ازدواج یا کد ملی‌تان را علی رغم حفظ کردن فراموش کرده باشید! تقویت حافظه اعداد بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات ما اطلاعات مهمی را به ذهنمان می‌سپاریم که فراموشی آن‌ها برای ما دردسر ساز می‌شود.

اکثر مردم می‌توانند اعداد ۵ تا ۱۰ رقمی را در حافظه کوتاه مدتشان برای چند دقیقه نگه دارند. این بازه زمانی برای حفظ یک شماره تلفن یا تکرار آن کافی است به‌عنوان مثال اگر در موقعیتی قرار بگیرید که مجبور شوید شماره تلفن را به ذهنتان بسپارید تا آن را شماره گیری کنید، می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام دهید

اما اگر می‌خواهید عددی را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدتتان منتقل کنید به تلاش بیشتری احتیاج دارید. در این مقاله قصد داریم روش‌های تقویت حافظه اعداد را با یکدیگر بررسی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

بررسی ترفندهای آسان آموزش تقویت حافظه اعداد

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم در جامعه دیجیتالی امروز دائماً با شماره‌های جدید غرق می‌شویم. برخلاف کلمات حفظ کردن اعداد به دلیل انتزاعی بودنشان بسیار دشوارتر است. لری مک کلری معتقد است “هر چیزی که برای شما معنایی ندارد به خاطر سپردن آن دشوار است.”

اگر من به شما کلمه گربه را بگویم و شما یک گربه داشته باشید یا یک گربه را دیده باشید همه خاطرات آن برای شما زنده می‌شود اما زمانی که عددی را به شما می‌گویم به دلیل اینکه هیچ وابستگی به آن ندارید به خاطر سپردن آن برایتان دشوار می‌شود. برای تقویت حافظه اعداد تکنیک‌های زیر را امتحان کنید.

 

1.اعداد طولانی را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

چگونه حافظه عددی را تقویت کنیم؟ یک فرد معمولی می‌تواند حدوداً ۷ عدد را در یک زمان در حافظه فعالش نگه دارد اما توماس کروک «نویسنده کتاب مزیت حافظه» معتقد است که “با تکه‌تکه کردن یا سازماندهی اعداد می‌توان ظرفیت یادآوری را تا حد زیادی افزایش داد”. عدد ۷۸۱۴۹۲۱۹۴۵ را تصور کنید.

اگر بخواهید این عدد ده رقمی را به‌صورت یک جا حفظ کنید به خاطر سپردن آن برایتان مشکل است اما اگر آن را به دو تاریخ معنادار تقسیم کنید حفظ آن راحت‌تر می‌شود. به مثال زیر دقت کنید: شما می‌توانید عدد 2 5 2 8 9 9 7 2 7 9 2 9 را به شکل 252 899 727 929 حفظ کنید.

2.فعالانه یاد بگیرید

مک کلری می‌گوید “ماهیچه‌های ما حافظه بهتری نسبت به مغزمان دارند.” بنابراین فقط به یک عدد فکر نکنید بلکه حداقل ۳ بار آن را با صدای بلند تکرار کنید. مک کلری معتقد است وقتی این کار را انجام می‌دهید مغز شما باید به ماهیچه‌های دهانتان بگوید که چگونه این را بگویید، گوش شما باید کلمات را بشنود و آن‌ها را کنار هم بگذارد؛ این فرایند شما را مجبور می‌کند تا بیشتر از مغزتان استفاده کنید. شما می‌توانید به همین جا بسنده نکنید و سعی کنید آن عدد را چند بار بنویسید یا حتی آن را با لحنی به‌یادماندنی بخوانید. تکرار این فرآیند منجر به تقویت حافظه اعداد شما می‌شود.

مطالعه کنید  چرا از زبان انگلیسی متنفرم؟

3.به دنبال الگوها باشید

برای حفظ اعداد طولانی‌تر به دنبال روابط در اعداد باشید به‌عنوان مثال آیا توالی اعداد زوج یا فرد را می‌بینید؟ آیا می‌توانید برای آن اعداد یک داستان بسازید؟ عدد ۰۱۲۳۶۷۰۰ را تصور کنید. شما می‌توانید برای این عدد چنین داستانی را بسازید: هنگامی که من مبلغ ۶۷۰۰ دلار خرج می‌کنم، مجبورم دوباره از ۰ شروع کنم و آن را از ۱، ۲، ۳ دلار به چندین دلار افزایش دهم.

4.حفظ اعداد تقویت حافظه با تکرار بیشتر

هنگامی که عددی را حفظ کردید ساعت را تنظیم کنید و یک ساعت بعد دوباره به آن فکر کنید. هاگ وود معتقد است که بر اساس تحقیقات انجام شده یک ساعت بعد از یادگیری زمانی است که حافظه بیشتر در معرض فراموشی یا تفسیر نادرست قرار می‌گیرد؛ پس سعی کنید بعد از گذشت ۲۴ ساعت از عددی که حفظ کرده‌اید مجدداً آن را تکرار کنید

سپس یک هفته بعد و یک ماه بعد آن را با خودتان مرور کنید. به عقیده هاگ وود اطلاعات همان‌طور که در شرف فراموشی هستند با افزایش زمان تکرار در حافظه بلند مدت بیشتر باقی می‌مانند. اگر چیزی بعد از گذشت ۳۰ روز در حافظه ما باقی مانده باشد احتمالاً می‌توانیم آن را برای مدت طولانی‌تری نگه داریم.

 

5.آموزش حفظ اعداد با استفاده از تکنیک شگفت انگیز تبدیل اعداد به تصاویر یا کلمات

اگر به دنبال تکنیک‌های پیشرفته‌تر تقویت حافظه اعداد هستید این راهکار برای شما مفید است. در این روش به اعداد ۱ تا ۹ یک حرف معادل اختصاص دهید و برای آن یک جمله بسازید. عدد ۳۴۲۰۱ را در نظر بگیرید و آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید سپس به دنبال یک معنای خاص‌تر در آن بگردید به‌عنوان مثال:

عدد ۲۰۱ ما را یاد سال ۲۰۱۰ می‌اندازد از طرفی برادر من ۳۴ ساله است حالا می‌توانم عدد ۳۴۲۰۱ را با جمله برادر من در سال ۲۰۱۰، ۳۴ سال است به ذهن بسپارم و با تکرار آن بر اساس زمان بندی گفته شده آن را به حافظه طولانی مدتم منتقل کنم.

6.استفاده از روش‌های جایگزین برای حفظ اعداد طولانی

اکثر ما از دوران کودکی به روش اشتباهی حفظ اعداد طولانی را یاد گرفته‌اند. همه ما فکر می‌کنیم برای حفظ اعداد طولانی باید آن‌ها را به شکل طوطی‌وار تکرار کنیم اما این تکنیک نه تنها باعث حفظ اعداد نمی‌شود بلکه بخش زیادی از زمانمان را هم هدر می‌دهد. بهترین روش برای تقویت حافظه اعداد «خلاقیت و تصویرسازی» است. مغز ما از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است.

نیمکره راست اطلاعات تصویری و نیمکره چپ اطلاعات عددی را دریافت می‌کند. برای به خاطر سپردن اعداد از دو نیمکره مغزتان کمک بگیرید یعنی زمانی که عددی را می‌بینید برای آن شکلی را تصور کنید و به این طریق آن را به حافظه‌تان بسپارید. برای این کار می‌توانید تمرین‌های زیر را انجام دهید:

  • تمرین اول

یک کاغذ بردارید و اعداد ۰ تا ۹ را در آن بنویسید. حتماً اعداد را به زبان لاتین و در ابعاد بزرگ رسم کنید.

  • تمرین دوم

اکنون فکر کنید که هر عدد شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد به‌عنوان مثال عدد 1 شبیه برج ایفل یا عدد 2 شبیه یک قو است. این کار را به ترتیب برای اعداد دیگر هم انجام دهید. هر عدد باید یک تصویر داشته باشد و شبیه به تصاویر دیگر هم نباشد. آن‌قدر تصاویری که ساخته‌اید را تکرار کنید تا در حافظه بلند مدتتان ثبت شود. شما باید این فرایند را تا زمانی تکرار کنید که وقتی عدد ۲ را می‌شنوید سریع آن تصویر در ذهنتان تداعی شود. اکنون می‌توانید به‌راحتی اعداد طولانی‌تر را با این تکنیک به ذهنتان بسپارید.

  • 1 = شمشیر
  • 2 = تبر
  • 3= عینک
  • 4 = عصا
  • 5 = قلب
  • 6 = داس
  • 7 = دره
  • 8 = کوه
مطالعه کنید  می‌خوام راحت بیدارشم!

 

7.تقویت حافظه اعداد بر اساس رویدادهای مهم زندگی

شما می‌توانید الگوهای عددی مختلف را بر اساس رویدادهایی که در زندگی‌تان رخ داده حفظ کنید به‌عنوان مثال پلاک خانه دوستتان، تاریخ یک واقعه مشهور، شماره پیراهن فوتبالیست یا بسکتبالیست مورد علاقه‌تان، ساعتی از روز که باید برنامه خاصی را انجام دهید، زمانی که به‌طور مشخص در هفته یک سریال خاص را تماشا می‌کنید یا ارقامی که مربوط به حساب بانکی شما است.

8.آموزش حفظ اعداد با استفاده از تکنیک شگفت انگیز عدد و کلمه هم قافیه

بر اساس تحقیقات انجام شده شما می‌توانید اعداد را بر اساس قافیه‌های مرتبط حفظ کنید به‌عنوان مثال:

  • 1 = ملائک
  • 2 = کاغذ کادو
  • 3 = کوسه
  • 4 = ناهار
  • 5 = گنج
  • 6 = کوشش
  • 7 = نفت
  • 8 = دشت

16 تمرین جذاب برای بهبود و تقویت حافظه – شناخت و خلاقیت

اگر چه مغز ما روزانه تمرینات زیادی را انجام می‌دهد اما انجام بعضی از فعالیت‌های خاص می‌تواند به تقویت عملکرد و ارتباط مغز کند. مغز همیشه فعال است حتی در خواب هم به فعالیتش ادامه می‌دهد. در ادامه ۹ تکنیک جذاب را به شما معرفی می‌کنیم که انجام آن‌ها باعث تقویت بهتر حافظه و تمرکزتان می‌شود.

1- آموزش تقویت حافظه با مدیتیشن

مدیتیشن در حقیقت تمرکز کردن به شکلی خاص، آرام و کنترل شده است. این کار مزایای متعددی برای مغز و بدن دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده مدیتیشن علاوه بر اینکه با فرایند پیری مغز مقابله می‌کند توانایی پردازش اطلاعات را نیز بهبود می‌بخشد.

 

2- تجسم

تجسم شامل تشکیل یک تصویر ذهنی برای نمایش اطلاعات می‌شود. تصویر ذهنی می‌تواند به‌صورت تصاویر یا صحنه‌های متحرک باشد. زمانی که شما تجسم کردن را تمرین می‌کنید نه تنها اطلاعات را در ذهنتان سازماندهی می‌کنید بلکه می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید؛ به‌عنوان مثال قبل از رفتن به خرید می‌توانید فرآیند ورود و خروج به آنجا را تجسم کنید.

3- بازی

باز علاوه بر اینکه یک راه سرگرم کننده برای گذراندن وقت یا معاشرت با دیگران است باعث کاهش خطر اختلال شناختی در افراد مسن می‌شود به‌عنوان مثال:

4- انجام بازی‌های کارت حافظه

این بازی توانایی به خاطر سپردن الگوها و حافظه کوتاه مدت شخص را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک راه سرگرم کننده برای درگیر کردن مغز و فعال کردن بخش‌های مربوط به تشخیص و یادآوری الگوها است.

5- کلمات متقاطع

جدول کلمات متقاطع یک بازی محبوب است که از سال ۲۰۱۱ رایج شد و یک تمرین خوب برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل است.

6- تکمیل پازل

تکمیل یک پازل می‌تواند راه خوبی برای گذراندن زمان و تقویت حافظه اعداد باشد. این بازی عملکردهای شناختی مختلفی مانند حافظه کاری و استدلال را فعال می‌کند.

7- بازی سودوکو

بازی سودوکو برای به چالش کشیدن مغز بسیار خوب است.

8- بازی شطرنج

این بازی حافظه، سرعت پردازش اطلاعات و عملکرد اجرایی (یعنی توانایی نظارت و انطباق رفتار به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده) را بهبود می‌بخشد.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی ضمایر ملکی

9- بازی‌های ویدئویی

اگر شما هم به بازی‌های اکشن یا دیگر بازی‌های ویدئویی علاقه دارید، می‌توانید برای تقویت حافظه اعداد _ توانایی حل مسئله _ توجه و انعطاف پذیری شناختی آن را امتحان کنید.

10- معاشرت کردن

معاشرت با دوستان یک فعالیت تفریحی جذاب از نظر ذهنی است که به حفظ عملکرد شناختی هم کمک می‌کند. شما می‌توانید برای تحریک بیشتر مغزتان با آن‌ها در ورزش‌های اجتماعی، بازی‌های مختلف یا بحث‌های گوناگون شریک شوید.

11- یادگیری یک زبان جدید

هنگامی که شما یک زبان جدید را می‌آموزید مغزتان را با موضوع جدیدی درگیر می‌کنید و نه تنها عملکرد آن را بهبود می‌بخشد بلکه به تقویت حافظه اعدادتان هم کمک می‌کنید.  برای شروع یادگیری زبان می‌توانید از پکیج‌های آموزشی «استاد مرتضی جاوید» کمک بگیرید.

12- افزایش واژگان

افزایش دامنه لغات می‌تواند در عین گسترش دادن دانشتان، مغزتان را هم تمرین دهد. شما می‌توانید هنگامی که در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی یا مطالعه یک کتاب هستید کلمات ناآشنا را یادداشت کنید سپس با کمک فرهنگ لغت معنای آن‌ها را بیابید.

13- گوش دادن به موسیقی

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد گوش دادن به موسیقی می‌تواند بخش‌های مختلف مغز را به هم متصل و به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

14- انجام سرگرمی‌های جذاب

سرگرمی‌های مختلفی مانند طراحی، گلدوزی، بافندگی، رنگ آمیزی، یادگیری یک ساز یا زبان جدید می‌تواند باعث تحریک ذهنی بیشتر مغز و تقویت حافظه اعداد شود.

15- ورزش منظم

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹ افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند نه تنها باعث فعالیت بهتر بدنشان می‌شوند بلکه جنبه‌های مختلف مغز مانند شناخت حافظه و هماهنگی حرکتی را هم بهبود می‌بخشند. برخی از فعالیت‌های ورزشی از لحاظ جسمی و روحی سخت‌تر هستند اما می‌توانند مهارت‌های شناختی مانند برنامه ریزی، توجه پایدار، چند وظیفه‌ای و توانایی سازگاری سریع با شرایط متغیر را در فرد تقویت کنند.

16- خوابیدن

شاید به نظر شما خوابیدن کار مهمی نباشد اما این فعالیت نه تنها برای بدن بلکه برای مغز هم مفید است. خواب ثابت باعث کاهش خستگی روحی، تقویت حافظه و تنظیم متابولیسم بدن می‌شود. بزرگسالان به‌طور معمول به ۷ تا ۹ ساعت خواب احتیاج دارند.

کلام آخر 

طبیعی است که شما دغدغه تقویت حافظه اعداد و تمرکزتان را داشته باشید اما این موضوع نباید تبدیل به یک نگرانی همیشگی شود؛ زیرا شما می‌توانید با انجام کارها و تکنیک‌های ساده‌ای که در این مقاله با یکدیگر بررسی کردیم بدون پرداخت هزینه‌های گزاف یا صرف زمان طولانی به تقویت مغز، حافظه و تمرکزتان کمک کنید. روش‌های تقویت حافظه اعداد بیشتر جنبه سرگرمی دارند.

سوالات متداول در رابطه با آموزش تقویت حافظه اعداد :

چه تکنیک‌های باعث تقویت حافظه اعداد در انسان می‌شوند؟

• تقسیم اعداد طولانی به قسمت‌های کوچک‌تر • یادگیری فعالانه • دنبال کردن الگوها • تکرار و تکرار • تبدیل اعداد به تصاویر یا کلمات • حفظ اعداد بر اساس رویدادهای مهم زندگی • حفظ اعداد با کلمات هم قافیه

محبوب‌ترین روش‌هایی که به تقویت حافظه اعداد و خلاقیت کمک می‌کنند را نام ببرید؟

• مدیتیشن • تجسم • بازی • یادگیری یک مهارت جدید • افزایش دایره لغات • گوش دادن به موسیقی انجام • سرگرمی‌های مختلف • ورزش کردن • خوابیدن

چگونه خوابیدن به تقویت حافظه اعداد کمک می‌کند؟

شاید در ظاهر خوابیدن تاثیری در تقویت حافظه و مغز نداشته باشد اما خواب منظم نه تنها به تقویت حافظه کمک می‌کند بلکه باعث تنظیم متابولیسم بدن و کاهش خستگی روحی فرد می‌شود.