تقویت حافظه با جدول

بر اساس پژوهش‌های انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از روش‌های تقویت حافظه، مهارت‌های شناختی و بهبود سلامت مغز «حل کردن معما» است. بر اساس این تحقیقات افرادی که در سنین بالای ۵۰ سال جدول و بازی‌های معمایی بیشتری حل می‌کنند عملکرد مغزشان بهتر است. این افراد می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را منظم‌تر انجام دهند. آلزایمر و زوال عقل پیشرفت کندی دارند به همین علت تقویت مغز و ذهن باعث تأخیر در شروع این بیماری‌ها و حتی جلوگیری از آن‌ها می‌شود. شما باید با افزایش سن از مغز خود بیشتر استفاده کنید و آن را با روش‌های مختلفی به چالش بکشید. این به چالش کشیدن می‌تواند با حل جدول یا یادگیری یک مهارت و زبان جدید باشد. در این مقاله قصد داریم تقویت حافظه با جدول را با یکدیگر بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

تقویت حافظه با جدول سودوکو

همه انسان‌ها برای نگه داشتن اطلاعات ساده‌ای که روزانه به آن‌ها احتیاج دارند از حافظه فعال خود کمک می‌گیرند اما برای دستیابی به اطلاعات دشوارتر در مدت زمان طولانی‌تر حافظه فعال به‌تنهایی نمی‌تواند کمک کند بلکه باید از حافظه بلند مدت هم استفاده شود. روش‌های متنوعی برای تقویت حافظه وجود دارد که یکی از آن‌ها «حل جدول سودوکو» است. جدول سودوکو علاوه بر اینکه به فعالیت بیشتر ذهن کمک می‌کند باعث سلامت مغز و عدم ضعیف شدن مهارت‌های شناختی در انسان می‌شود. تقویت حافظه با جدول سودوکو به تقویت حافظه تصویری شما نیز کمک خواهد کرد.

سودوکو امروزه در کشورهای مختلف جهان یک سرگرمی محبوب است و اولین بار در سال ۱۹۸۶ در ژاپن اتفاق افتاد و در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان یک بازی محبوب جهانی شناخته شد. برای اینکه از حل این جدول سرخورده نشوید حتماً سطح آن را متناسب با خودتان انتخاب کنید تا از انجام آن بیشتر لذت ببرید. این بازی یک جدول ۹×۹ است. کل این جدول باید به نه جدول کوچک‌تر ۳×۳ تقسیم بندی شود. اعدادی وجود دارند که باید با رعایت قانون‌های زیر در هر خانه قرار بگیرند:

  1. اعداد ۱ تا ۹ باید در هر سطر بدون هیچ گونه تکراری نوشته شوند.
  2. اعداد ۱ تا ۹ باید در هر ستون بدون هیچ گونه تکراری نوشته شوند.
  3. در هر خانه ۳×۳ این جدول اعداد ۱ تا ۹ باید بدون هیچ گونه تکراری نوشته شوند.
مطالعه کنید  دوره‌ی نصیحت گذشته!
  1.  

مهم‌ترین مزایای تقویت حافظه با جدول سودوکو

  •  حافظه

بر اساس صحبت‌هایی که در بخش‌های قبلی داشتیم جدول سودوکو راهکار عالی برای تقویت حافظه است. تحقیقات انجام شده در دانشگاه دوبلین حاکی از آن هستند که تحرک ذهنی از طریق معماهای مختلفی مانند جدول سودوکو می‌تواند از کاهش عملکرد مغز جلوگیری کند.

زمانی که شما تلاش می‌کنید اعداد را در ذهن خود بسپارید و یک عدد مناسب را برای خانه بعدی جدول پیدا کنید قدرت ذهنتان بیشتر می‌شود. این جدول به مغز کمک می‌کند تا منطق و حافظه خود را با یکدیگر هماهنگ کند و باعث بهبود آن‌ها شود. جدول یک بازی خوب برای افرادی است که دغدغه کم حافظه بودن خود را دارند.

  • تقویت تمرکز

شاید شما هم در بعضی از موقعیت‌ها حس کرده باشید که تمرکز کردن کار خیلی سختی است! عدم تمرکز دلایل مختلفی (مانند کمبود خواب، مشکلات مختلف در زندگی یا سبک نامناسب زندگی) دارد و برای رفع آن می‌توان کارهای زیادی انجام داد.

یکی از این راهکارها «حل جدول به‌ویژه جدول سودوکو» است. زمانی که شما این جدول را حل می‌کنید مجبور هستید تمرکز خود را روی خانه‌های خالی جدول بگذارید تا از عهده حل آن برآیید. این فرآیند به شما کمک می‌کند تا تفکر استراتژیک داشته باشید.

  • بهبود بیشتر مهارت فکر کردن

یکی از مزایای تقویت حافظه با جدول بهبود قدرت تفکر انسان است. هنگامی که شما درگیر حل جدول یا معما هستید فرایند تفکر منطقی شما به کار می‌افتد. این کار نوعی تمرین برای مغز است تا مهارت و توانایی فکر کردنش بهتر شود.

  • تقویت سلول‌های مغزی

با یک جست و جوی ساده در اینترنت یا گشتن در روزنامه‌ها جدول‌های مختلفی را پیدا می‌کنید. حل جدول برای سلامت مغز مؤثر است و باعث تقویت سلول‌های مغزی و همچنین باعث تقویت حافظه کوتاه مدت در بزرگسالان می‌شود.

مطالعه کنید  تعصب‌های بیهوده را کنار بگذاریم!

برای اثبات این موضوع تحقیقی در دانشگاه ادینبرو انجام شد. بر اساس این تحقیق جدول سودوکو باعث تحریک و بیدار شدن ژن‌های بقا که اغلب خاموش هستند می‌شود. این فرایند کمک می‌کند تا سلول‌های مغزی مدت زمان بیشتری عمر کنند و در برابر اثرات مصرف برخی از داروها، سکته‌ها یا بیماری‌ها دوام بیاورند.

  • هوشیاری بیشتر ذهن

هنگامی که فرد جدول حل می‌کند ذهن او هوشیارتر و ورزیده‌تر می‌شود. این کار نوعی ورزش مغز است که باعث می‌شود شخص تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشد و کم‌تر دچار تردید شود.

  • تقویت انرژی

بعد از حل جدول شما انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود دارید ضمن اینکه این بازی باعث می‌شود تا به آرامش بیشتری برسید؛ پس انجام آن را جدی بگیرید.

بررسی سایر بازی‌هایی که باعث تقویت حافظه می‌شوند

علاوه بر تقویت حافظه با جدول شما می‌توانید با انجام بازی‌هایی مانند شطرنج، جورچین یا پیدا کردن جفت‌ها به تقویت حافظه خود کمک کنید. در بازی جورچین نسنجیده شما می‌توانید یک بار به تصویر پازل نگاه کنید و عکس آن را در حافظه بلند مدت خود ثبت کنید؛ سپس بدون نگاه کردن دوباره به تصویر، آن را کامل و بدون نقص در کنار یکدیگر بچینید.

در بازی پیدا کردن جفت‌ها شما تعدادی کارت دارید که در میان آن‌ها کارت‌های مشابه وجود دارد. شما باید کارت‌ها را به پشت روی میز بگذارید و تلاش کنید تا کارت‌های جفت را پیدا کنید. این کار را باید آن‌قدر ادامه دهید تا تمام کارت‌های مشابه پیدا شوند.

سخن پایانی

حل جدول علاوه بر اینکه مزایای جسمی و روحی زیادی برای افراد دارد، یک سرگرمی ساده و لذت بخش برای سالمندان است. این بازی درصد ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد و باعث افزایش اطلاعات عمومی، تعادل مغزی، کاهش استرس، افزایش صبر، آشنایی با لغات جدید و بهبود مهارت سازماندهی می‌شود.

مطالعه کنید  قانون کارما را جدی بگیریم!

برای حل راحت‌تر این جدول سعی کنید اعداد را در ذهن خود مجسم کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بفهمید که در هر خانه چه چیزی کم است؛ همچنین سعی کنید سودوکو را به‌صورت جعبه‌های ۳×۳ بررسی کنید تا حل آن برای شما راحت‌تر شود. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تقویت حافظه داشته باشید بهتر است مقاله «۱۰ روش مؤثر برای افزایش تمرکز مغز» را هم مطالعه کنید.