پرورش مهارت‌های ذهنی و توانایی کنترل ذهن

مهارت‌های ذهنی یا مهارت‌های روان‌شناختی ابزارهایی برای ذهن هستند که شامل گفت و گوی مثبت با خود، تعیین هدف، افزایش اعتماد به نفس و دستیابی به مولدترین طرز فکر می‌شوند. بهبود مهارت‌های ذهنی می‌تواند عملکرد تحصیلی و رفاهی شما را افزایش دهد. اگر دغدغه شما هم شناخت دقیق و پرورش مهارت های ذهنی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. برای درک بهتر مهارت‌های ذهنی به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید شما یک کوه یخ هستید. ۱۰ درصد از این کوه یخ بالای آب قرار دارد! این نشان دهنده چیزی است که وقتی مردم به‌عنوان یک دانش آموز به شما نگاه می‌کنند آن را می‌بینند.

توجه آن‌ها فقط به عادات مطالعه، موفقیت و نمرات شما در دروس مختلف است؛ در حالی که ۹۰ درصد از این کوه یخ زیر آب قرار دارد. این ۹۰ درصد نشان‌دهنده شخصیت درونی شما است. چیزی که می‌تواند آن ۱۰ درصد دیگر را هم هدایت کند. مهارت‌های روان‌شناختی بخش بزرگی از این ۹۰ درصد را تشکیل می‌دهند.

این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های ذهنی خود را بیاموزید و آن‌ها را تقویت کنید. همان‌طور که یک ورزشکار مهارت‌های جسمانی را می‌آموزد و آن‌ها را به کمال می‌رساند، مهارت‌های روانی هم قابل یادگیری هستند و می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید.

نحوه پرورش مهارت های ذهنی

دلایل مختلفی مانند کمبود زمان، سوء تفاهم در خصوص نحوه آموزش مهارت‌های ذهنی یا عدم آگاهی در این خصوص باعث می‌شود تا انسان‌ها آموزش این مهارت‌ها را نادیده بگیرند. حتماً شما هم تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند آموزش مهارت‌های ذهنی فقط برای ورزشکاران نخبه است یا این کار باید زمانی انجام شود که مشکلی وجود دارد! این حرف‌ها، افسانه‌های رایجی هستند که در این حوزه به گوشه ما خورده است.

مطالعه کنید  تسلط کامل به زبان انگلیسی با چند روش بی نظیر!

ورزشکارانی که مهارت‌های ذهنی را تمرین می‌کنند درباره خودشان بیشتر می‌آموزند، آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه با شکست کنار بیایند، بر شکست‌ها غلبه کنند، اضطرابشان را مدیریت کنند یا خودشان را برای دوران سخت زندگی آماده کنند اما این مهارت‌ها فقط برای ورزشکاران نیست! شما هم می‌توانید با یادگیری آن‌ها زندگی خود را به طرز عجیبی دگرگون کنید. شما می‌توانید مغزتان را برای رسیدن به موفقیت آموزش دهید.

تعیین هدف

شکست در برنامه ریزی، برنامه ریزی برای شکست است. تعیین هدف در حقیقت راهی است به‌سوی آن چیزی که می‌خواهیم. اصلی‌ترین بخش در آموزش و پرورش مهارت های ذهنی «تعیین هدف» است. این فرایند برنامه ریزی، اعتماد به نفس، سازماندهی و تاب آوری شما را توسعه می‌دهد.

 

 استرس

احساس نگرانی در خصوص پیامدهای آینده سبب به وجود آمدن استرس می‌شود. برای موفقیت در زندگی باید یاد بگیریم که چگونه اضطراب و استرس خود را کنترل کنیم.

 

 اعتماد به نفس

شاید ما هنگام انجام کاری از نتیجه بخش بودن آن مطمئن نباشیم اما اعتماد به نفس به ما کمک می‌کند تا شانس موفقیت در آن کار را بیشتر کنیم.

توجه

یادگیری کنار گذاشتن تجربیات منفی، استفاده از تجربیات مثبت و عدم توجه به نتایج آینده باعث می‌شود تا ما در لحظه زندگی کنیم. یادگیری این مهارت کمک می‌کند تا هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های سخت، تمرکز از دست رفته خود را مجدد به دست آوریم.

تجسم

تجسم یک نتیجه خاص می‌تواند به کاهش اضطرابمان کمک کند. این فرایند می‌تواند عملکرد ما را به‌خوبی افزایش دهد.

خودگویی

مهم‌ترین مهارت که زیربنای همه مهارت‌های ذهنی است صحبت کردن با خودمان می‌باشد. همه انسان‌ها با خودشان صحبت می‌کنند. ما باید یاد بگیریم که چگونه افکار مشکل ساز و افکار خوب خود را بشناسیم. زمانی که یاد بگیریم افکار منفی خود را به افکار مثبت تغییر دهیم احساساتمان تغییر می‌کند و عملکردمان متفاوت می‌شود.

مطالعه کنید  چطور رفتارم را تغییر دهم؟!

 انگیزه

انگیزه مجموعه‌ای از افکار و احساسات مختلف است که منجر به رفتار می‌شود. ما باید یاد بگیریم که چه چیزی به ما انگیزه می‌دهد، این امر می‌تواند رفتارهای مطلوب ما را تقویت کند. به طور کلی انجام این روش ها به یادگیری سریع زبان انگلیسی کمک می کند.

۵ تکنیک اصلی در پرورش مهارت های ذهنی

  • تمرکز خود را روی انجام یک کار بگذارید: امروزه به‌ندرت کسی را می‌بینیم که در یک زمان واحد فقط یک کار را انجام دهد. اکثر ما زمانی که در حال نوشیدن چای هستیم گوشی خود را چک می‌کنیم یا زمانی که تلویزیون می‌بینیم در حال گشتن در شبکه‌های اجتماعی هستیم. شاید انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان در ظاهر خوب باشد اما در واقعیت اینگونه نیست. اگر می‌خواهید بازدهی بالایی داشته باشید بهتر است تمرکز خود را به‌طور کامل روی یک کار بگذارید.
  • افکار منفی را از خودتان دور کنید: افکار منفی ما را از رسیدن به اهدافمان باز می‌دارد. برای دوری از این افکار می‌توانید هر زمانی که احساس کردید افکار منفی به سراغتان آمده است مغز خود را به سمت افکار مثبت منحرف کنید.
  • مدیتیشن انجام دهید: بر اساس تحقیقات انجام شده ذهن آگاهی می‌تواند باعث ایجاد مسیرهای عصبی در مغز انسان شوند. مدیتیشن علاوه بر اینکه در پرورش مهارت های ذهنی مؤثر است باعث افزایش حافظه، توجه، تنظیم احساسات و بهبود خلق و خو می‌شود.
  • زمانی را به مطالعه اختصاص دهید: یک راهکار عالی برای پرورش مهارت های ذهنی «مطالعه کردن» است. مطالعه مهارت‌های زبانی را توسعه می‌دهد، عملکرد شناختی را افزایش می‌دهد و در ارتقا توجه مؤثر است.
  • از حافظه خود بیشتر کار بکشید: ما باید به حافظه‌مان اعتماد کنیم به‌عنوان مثال زمانی که لیست خرید نوشته شده خود را فراموش می‌کنیم بهتر است به جای نگاه کردن به لیست سعی کنیم آن را به یاد آوریم. این تمرین به ما کمک می‌کند تا درک خود هنگام یادگیری موضوعات جدید را افزایش دهیم.
مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی ضمایر فاعلی

 

جمع بندی

برای پرورش مهارت های ذهنی باید یاد بگیریم که کم‌تر در معرض رسانه به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی قرار بگیریم. زمانی که ما با افراد جدید آشنا می‌شویم و زندگی اجتماعی خود را گسترش می‌دهیم نحوه تفکر و عملکردمان تحت تأثیر قرار می‌گیرد، این امر باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری پیدا کنیم و برای رسیدن به اهدافمان بیشتر تلاش کنیم.

در حال حاضر اکثر مردم به دنبال ساخت یک سبک زندگی سالم هستند. برای اینکه بتوانیم یک زندگی سالم داشته باشیم بهتر است این کار را به‌درستی یاد بگیریم.

یشنهاد ما به شما «پکیج ۲۱ راز ناگفته موفقیت» است. این پکیج آموزش زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند تا فرکانس‌های ذهنی خود را تقویت کنید، با مفهوم واقعی تلاش آشنا شوید، توانایی نه گفتن را یاد بگیرید، زمان خود را مدیریت کنید، عادت‌های مثبت را بیاموزید و تمرکزتان در انجام کارهای مختلف را افزایش دهید. اگر به دنبال آموزش زبان هستید ما به شما پیشنهادات ویژه ای داریم، شما عزیزان می توانید از طریق سایت با ما در ارتباط باشید.

شما چه نظری دارید؟


  1. زاهد گفت:

    سلام
    پکیج 21 راز رو چیجوری میتونم تهیه کنم؟

    • خانوم محمدی (کارشناس مشتریان) گفت:

      باکارشناسمون ارتباط بگیرید راهنماییتون میکنن
      09027010394

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      با کارشناس ها در ارتباط باشین 09368800072 خانم ستایش

  2. مونیکا زاهدی گفت:

    ممنون
    مفید بود