آیا تقویت حافظه کهنسالان امکان پذیر است؟

برای همه ما پیش آمده است که شماره تلفن یا نام شخصی را فراموش کرده باشیم! این فراموشی‌ها تا زمانی که جوان هستیم برای ما اهمیت زیادی ندارد اما با افزایش سن ممکن است نگران کننده باشد! ضعف حافظه علی‌رغم اذیت کننده بودن اغلب اوقات باعث نگرانی می‌شود. با افزایش سن تغییرات فیزیولوژیکی مختلفی در بدن اتفاق می‌افتد که می‌توانند باعث اختلال در عملکردهای مغز شوند. معمولاً در این شرایط یادگیری و یادآوری اطلاعات بیشتر طول می‌کشد و فرد مانند گذشته سریع نیست. برخی از افراد این کند شدن فرایندهای ذهنی را با از دست دادن حافظه اشتباه می‌گیرند. درست است که مقابله با برخی از تغییرات مغزی در سنین پیری اجتناب ناپذیر است اما راهکارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند به تقویت حافظه کهنسالان کمک کنند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

7 راهکار آسان برای تقویت حافظه سالمندان

از دست دادن حافظه یک شکایت رایج در بیان سالمندان و مراقبین آن‌ها است. راهکارهای ساده‌ای برای بهبود حافظه وجود دارد که گران و زمان بر نیست. این راهکارها به شرح زیر هستند.

1. اجتماعی بمانید

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت‌های اجتماعی برای سلامت روان و حافظه سالمندان بسیار مهم است. گذراندن وقت با خانواده و دوستان یا شرکت در رویدادهای مختلف یکی از روش‌ هایتقویت حافظه کهنسالان است. . تحقیقات نشان می‌دهند که فقط ۱۰ دقیقه تعامل اجتماعی در روز می‌تواند به تقویت حافظه بزرگسالان کمک کند.

 

2. کم‌تر بنشینید و بیشتر حرکت کنید

بر اساس مطالعات انجام شده در مرکز سلامت مغز دانشگاه تگزاس در دالاس سالمندانی که فعالیت‌های بدنی مانند استفاده از دوچرخه یا تردمیل را فقط یک ساعت و سه بار در هفته به مدت ۱۲ هفته انجام دادند در کم‌تر از ۶ هفته جریان خون در نواحی مغزشان افزایش پیدا کرد و این امر منجر به بهبود حافظه و سلامت روانی آن‌ها شد.

مطالعه کنید  تفاوت بین آزمون TOEFL و IELTS

فعالیت و ورزش بدنی با تأمین اندورفین خلق و خو و اشتها را بهبود می‌بخشد همچنین می‌تواند فرصت‌هایی را برای تعامل اجتماعی فراهم کند که منجر به بهبود حافظه شود.

 

3. بخوابید

خوابیدن ممکن است در فرایند از دست دادن حافظه به‌عنوان یک درمان شناخته نشود اما بر اساس بنیاد ملی خواب، این کار می‌تواند در مغز باعث تغییراتی شود که خاطرات را محکم‌تر کند.

خوابیدن ارتباط بین سلول‌های مغزی را تقویت و به انتقال خاطرات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت کمک می‌کند. این بدان معناست که خاطرات جدیدی که سالمندان ایجاد می‌کنند بیشتر در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند. خواب کافی برای اکثر سالمندان بین ۶ تا ۹ ساعت است. این کار نقش زیادی در تقویت حافظه کهنسالان دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که اگر خواب یک سالمند بیشتر از چند بار در شب قطع شود شخص نمی‌تواند هنگام بیداری توجه خود را متمرکز کند در نتیجه نمی‌تواند آموخته‌های خود را به‌خوبی به یاد آورد. خواب آشفته نقش زیادی در عدم به خاطر سپردن آموخته‌ها دارد.

 

4. ورزش ذهنی انجام دهید

یادگیری یک مهارت جدید، تمرین یک سرگرمی یا انجام تمرینات تقویت حافظه کودکان و سایر افراد در سر (مانند انجام ریاضی) نقش زیادی در تقویت حافظه و عملکرد شناختی دارد. انجام چالش‌های جدید باعث فعال نگه داشتن ذهن می‌شوند.

یکی از بازی‌های رایج در میان سالمندان «سودوکو» است. این بازی امروزه در پلتفرم‌های دیجیتالی نیز موجود است اما می‌توان آن را به‌صورت سنتی روی کاغذ هم انجام داد. سودوکو به منطق و مهارت حافظه نیاز دارد، مغز را به ایجاد ارتباط وادار می‌کند و در مدت زمان کوتاهی باعث بهبود تمرکز و توانایی تصمیم گیری در فرد می‌شود.

 

5. رژیم غذایی داشته باشید

بر اساس اطلاعات به دست آمده از دانشگاه هاروارد غذاهایی که سرشار از چربی‌های اشباع هستند مانند لبنیات، غذاهای سرخ کرده، گوشت گاو یا استیک باعث افزایش سطح کلسترول می‌شوند. این غذاها علاوه بر اینکه به قلب آسیب می‌رسانند، می‌توانند باعث آسیب رساندن به مغز هم شوند. رژیم غذایی مناسب برای تقویت حافظه کهنسالان شامل موارد زیر می‌شود.

  • میوه‌ها و سبزیجات: این گروه تأمین کننده ویتامین‌های گروه A، B، C، آهن و مقدار زیادی فیبر هستند. پرتقال، سیب، طالبی، گیلاس، انگور، خرما، زردآلو، انجیر خشک، کاهو، سبزی خام یا پخته شده از مواد غذایی پرخاصیت برای کهنسالان هستند.
  • غلات: این گروه شامل ماکارونی، برنج، انواع نان به‌ویژه نان سبوس دار، سیب زمینی و سایر غلات می‌شود.
  • لبنیات: لبنیات مفید برای کهنسالان شامل ماست، شیر، کشک، پنیر، بستنی و دوغ می‌شود. این مواد غذایی می‌توانند نیاز بدن به فسفر، کلسیم و پروتئین را تا حد زیادی تأمین کنند.
  • ویتامین‌ها: یکی از ویتامین‌های اصلی در تغذیه کهنسالان ویتامین D است.
  • پروتئین‌ها: انواع مرغ، ماهی، گوشت قرمز، حبوبات، تخم مرغ، و مغزیجات می‌توانند تأمین کننده پروتئین بدن در سنین پیری باشند.
  • مایعات: در سنین بالا احساس تشنگی و میزان آب بدن کاهش پیدا می‌کند! سالمندان برای داشتن یک تغذیه سالم باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند.
مطالعه کنید  مدارک بین المللی زبان انگلیسی

 

6. یک آزمایش حسی انجام دهید

این کار علاوه بر اینکه جنبه سرگرمی دارد به حفظ کشش و قدرت مغز کمک می‌کند به‌عنوان مثال شما می‌توانید از فرد مورد نظر بخواهید تا غذاهای جدید را امتحان و طعم‌های مختلف را تجربه کند.

 

7. استرس را کنترل کنید

استرس مزمن می‌تواند اعصاب و روان را به خطر بیندازد مخصوصاً زمانی که سن بیشتر می‌شود. اگرچه رهایی از نگرانی‌ها، ترس‌ها یا مسئولیت‌ها کار آسانی نیست اما شما باید هر روز زمانی را به آرامش خود اختصاص دهید.

به‌عنوان مثال ورزش کنید، مدیتیشن انجام دهید یا حتی دوش آب گرم بگیرید؛ این کارها به دفع استرس و افسردگی کمک می‌کنند و نقش زیادی در سلامت روانی شما دارند.

 

8. خودتان را باور کنید

به هیچ عنوان داستان‌ها و روایت‌هایی که درباره پیری وجود دارد و از لحاظ علمی ثابت نشده است را باور نکنید. وقتی شما خودتان را در معرض این افکار کلیشه‌ای قرار دهید ناخودآگاه حافظه‌تان را ضعیف می‌بینید! وقتی ایمان خود را از دست دهید اتفاقات خیلی بدی رخ می‌دهد. نا امیدی بدترین چیزی است که می‌تواند سراغ ما بیاید. به جای این کار به دنبال داستان‌ها و پیام‌های انگیزه بخش بروید تا عملکردتان بهتر شود. باور ما رفتار ما را می‌سازد. زمانی که به چیزهای خوب باور داشته باشید، درست رفتار می‌کنید و به خودتان شانس داشتن یک حافظه قوی را می‌دهید.

 

9. مطالعه کنید

مطالعه یکی از راه ‌های تقویت حافظه کهن‌سالان است. کتاب خواندن مغز را تحریک می‌کند. این کار هم جالب و لذت بخش است هم جنبه آموزشی دارد. تحقیقات اثبات کردند مطالعه باعث افزایش طول عمر می‌شود. در حال حاضر نه تنها کتاب، روزنامه و مجلات فیزیکی وجود دارد بلکه نسخه‌های دیجیتالی آن‌ها هم در دسترس است. شما می‌توانید بر حسب علاقه خود آن‌ها را دنبال کنید و حتی با دوستان و اعضای خانواده‌تان به اشتراک بگذارید.

مطالعه کنید  آیا می دانید آموزش زبان انگلیسی چند سطح دارد؟

 

10. از تمام حواستان استفاده کنید

سالمندان باید تمام حواسشان را به چالش بکشند؛ به‌عنوان‌مثال وقتی می‌خواهند چیزی را به خاطر بسپارند از حواس بویایی، بینایی، چشایی یا لامسه خود استفاده کنند تا آن اتفاق را راحت‌تر به یاد آورند.

 

کلام آخر

Mild Cognitive Impairment‌ یا اختلال شناختی خفیف معمولاً در افراد مسن دیده می‌شود و بخش جزئی از فعالیت‌های روزمره آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از علائم شایع MCI می‌توان به فراموش کردن مکرر مکالمات – قرارها یا رویدادها، مشکل در پیگیری جریان گفتگوها، مشکل در به خاطر سپردن نام آشنایان جدید یا فراموش کردن جای وسایل اشاره کرد.

برای تقویت حافظه کهنسالان راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که در این مقاله با یکدیگر آن‌ها را بررسی کردیم. اگر دوست دارید با تکنیک‌های تقویت حافظه و تمرکز هم آشنا شوید، می‌توانید به فایل‌های آپلود شده در این لینک گوش کنید.

 

سؤالات متداول در خصوص تقویت حافظه کهنسالان

بهترین راهکار برای تقویت حافظه کهن‌سالان چیست؟

تغییر رژیم غذایی، تحرک و معاشرت بیشتر، خواب کافی، ورزش‌های ذهنی، کنترل استرس، مطالعه، استفاده از حواس پنج‌گانه و خودباوری بهترین راه ‌های تقویت حافظه سالمندان هستند.

رژیم غذایی چطور به تقویت حافظه سالمندان کمک می‌کند؟

بهترین روش تقویت حافظه کهنسالان اصلاح خورد و خوراک است. افرادی که می‌خواهند حافظه قوی داشته باشند باید غذاهای مفیدی مانند میوه‌جات، سبزیجات، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مایعات، لبنیات و غلات را بخورند و رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند.

نحوه تقویت حافظه سالمندان از طریق ورزش چگونه است؟

یک راهکار برای تقویت حافظه سالمندان «ورزش ذهنی» است. منظور از ورزش ذهنی حل جدول، بازی‌های ریاضی، سودوکو یا سایر برنامه‌های است که حافظه و عملکرد شناختی مغز را به چالش می‌کشند. این ورزش‌ها مغز را وادار به ارتباط می‌کنند و در مدت کوتاهی باعث تقویت حافظه و تمرکز می‌شوند.

شما چه نظری دارید؟


  1. زیبا کرمی گفت:

    استاد شما فوق العاده ای
    ممنونم ازت

  2. فرشته حسینی گفت:

    آیا خوردن کندر باعث تقویت حافظه میشه؟

    • خانوم محمدی (کارشناس مشتریان) گفت:

      بله ولی تغذیه در کنار انجام تکنیک های تقویت حافظه مکملند