حفظ واژگان انگلیسی با 3 تکنیک طلایی

یکی از راهکارهای ساده برای تقویت مهارت نوشتاری در زبان «حفظ واژگان انگلیسی جدید» است. در حال حاضر زبان انگلیسی یکی از بزرگ‌ترین زبان‌ها در میان سایر زبان‌ها است. همه اشکال نوشتار مانند داستان، روزنامه، شعر یا مقاله از کلمات قوی استفاده می‌کنند و این به آن معنا است که وقتی شما زمانی را برای افزایش واژگان صرف می‌کنید در حقیقت مهارت نوشتاری خود را بهبود می‌بخشید.

جالب است که بدانید انگلیسی زبانان بومی حدوداً ۲۰۰۰۰ کلمه انگلیسی یاد دارند و این تعداد برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند حدوداً به ۴۰۰۰۰ تا می‌رسد. شاید این عدد برای شمایی که یادگیری این زبان را به‌تازگی شروع کرده‌اید کمی گیج کننده باشد اما در ادامه با یکدیگر نکاتی را بررسی می‌کنیم که به یادگیری سریع‌تر و کارآمدترتان کمک می‌کند. با ما همراه باشید.

حفظ واژگان انگلیسی با 3 تکنیک طلایی

حفظ واژگان انگلیسی با جدیدترین تکنیک‌ها در ۲۰۲۱

ابتدا بهتر است در خصوص مبحث یادآوری با یکدیگر صحبت کنیم. بخش وسیعی از تحقیقات انجام شده در علوم شناختی و روانشناسی «یادگیری انسان‌ها در حوزه مطالعه» را مورد بررسی قرار داده‌اند. مهم‌ترین نکته در این زمینه «منحنی فراموشی» است. این منحنی به ما می‌گوید که هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، بیشتر فراموش می‌کنیم مگر اینکه در این فاصله آن موضوع را به خود یادآوری کنیم. برای اینکه هنگام حفظ واژگان انگلیسی نسبت به دیگر دوستانتان بهتر عمل کنید از تکنیک‌های زیر کمک بگیرید.

·        تکنیک اول: ارتباط کلمات با تصاویر ذهنی

آیا تا به حال در خصوص مسابقات جهانی حافظه چیزی به گوشتان خورده است؟ در این مسابقات شرکت کنندگان با حفظ هر چه بیشتر اطلاعات در یک بازه زمانی معین با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این فضا پیدا کردن فردی که بتواند در عرض ۳ دقیقه ۵۰ کارت تصادفی را به ذهن بسپارد اصلاً دشوار نیست. شاید فکر کنید که این افراد ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارند در صورتی که آن‌ها با انجام چند تکنیک ساده به این حد از توانایی رسیده‌اند. یکی از این تکنیک‌های طلایی «تکنیک انجمن» است. در این تکنیک ابتدا باید تلفظ کلمه‌ای که می‌خواهید به خاطر بسپارید را بدانید. اگر از تلفظ تصحیح این واژه اطلاع ندارید، می‌توانید از فرهنگی نامه یا برنامه‌های آنلاین کمک بگیرید سپس آن را بارها و بارها بگویید یا به آن گوش دهید. آیا شما کلمه دیگری را می‌شناسید که با فکر کردن به آن‌ها یاد این کلمه جدید بیفتید!

مطالعه کنید  تقویت حافظه برای درس خواندن

هنگامی که این کلمات جایگزین را پیدا کردید آن‌ها را در ذهن خود مجسم کنید و سعی کنید تصویر ذهنی خود درباره این کلمات را با آن کلماتی که قصد یادگیری آن‌ها را داشته‌اید ارتباط دهید. با کمی تمرین این تکنیک قدرتمند به شما کمک می‌کند تا خیلی راحت‌تر واژگان انگلیسی را حفظ کنید. اگر ارتباطی که میان این کلمات با کلمات جایگزین پیدا می‌کنید قوی باشد یادآوری آن برای شما راحت می‌شود و نیاز به تکرار بسیار زیاد آن ندارد. دلیل اصلی کارآمد بودن این تکنیک این است که انسان تصاویر و داستان‌ها را بهتر از کلمات و معانی آن‌ها به خاطر می‌سپارد همچنین توجه به نقش و معنی، حفظ کلمات را راحت‌تر می‌کند. زمانی که شما اطلاعات یک کلمه را حفظ می‌کنید آن را بهتر به خاطر می‌آورید.

·        تکنیک دوم: حفظ واژگان انگلیسی با پردازش کلمات

این تکنیک معتقد است که هرچقدر کلمات عمیق‌تر پردازش شوند یادآوری آن‌ها راحت‌تر می‌شود. اکثر مردم هیچ تلاشی برای به خاطر سپردن کلمات نمی‌کنند! زمانی که فردی به دنبال کلمه‌ای در فرهنگ لغت می‌گردد فقط یک بار تعریف آن را می‌خواند و خیلی سطحی از آن می‌گذرد. این توجه سطحی باعث می‌شود تا به خاطر سپردن و یادآوری کلمات دشوار شود. به نظر شما چگونه می‌توانیم یک کلمه را عمیق‌تر بیاموزیم؟ اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که معانی، تعاریف و مثال‌های مربوط به هر کلمه را بخوانید. به این فکر کنید که معنای این کلمه خوب، بد یا خنثی است؛ به‌عنوان‌مثال کلمه effort (a vigorous or determined attempt, physical or mental exertion) را فرض کنید. شما آن را چگونه دسته بندی می‌کنید!

  • این واژه بیشتر ما را یاد کسی می‌اندازد که برای رسیدن به چیزی تلاش می‌کند بنابراین می‌توان آن را در گروه خوب طبقه بندی کرد.
  • اگر این کلمه ما را به یاد کسی بیندازد که دائماً در حال تلاش برای به پایان رساندن کارهای خسته کننده است پس حتماً این واژه در گروه بد طبقه‌بندی می‌شود.
مطالعه کنید  جامع ترین روش حفظ قرآن

خوب، بد یا خنثی بودن این کلمات مهم نیست بلکه ما به دنبال تفکر عمیق در خصوص معنای هر کلمه هستیم. این کار به شما کمک می‌کند تا هر واژه را عمیقاً به ذهن بسپارید و آن را خیلی راحت به یاد آورید.

·        تکنیک سوم: مرور کلمات در فاصله‌های زمانی

یک روان شناس آلمانی در سال ۱۸۸۵ آزمایش‌های متعددی را روی حافظه انجام داد. در این آزمایش دو لیست را به روش‌های مختلف حفظ کرد. لیست اول را ۳۶ بار در یک روز تکرار کرد و لیست دوم را ۱۲ بار در روز به مدت ۳ روز تکرار کرد. او تلاش کرد تا این دو لیست را به یاد بیاورد و فهمید که یادآوری لیست دوم به طرز عجیبی برای او راحت‌تر است. این یعنی اینکه وقتی در یادگیری «تکرار فواصل» داریم فرایند یادآوری بهتر می‌شود؛ بنابراین به‌جای حفظ یک کلمه خاص در یک روز می‌توانید آن را در طول روز یا هفته انجام دهید به‌عنوان‌مثال:

  • تکرار اول: همان روز
  • تکرار دوم: ۷ روز
  • تکرار سوم: ۱۶ روز
  • تکرار چهارم: ۳۵ روز

محققان معتقد هستند که وقتی بر اساس این تکنیک اطلاعات به ذهن سپرده می‌شوند به مغز سیگنال می‌رسد که این اطلاعات مهم هستند و باید در دراز مدت ذخیره شوند.

این سه تکنیک برای حفظ واژگان انگلیسی بسیار کاربردی است زیرا این روش‌ها به‌صورت علمی به اثبات رسیده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هنگام استفاده به خاطر داشته باشید که واژگان انگلیسی تنها بخشی از مهارت شما در زبان انگلیسی را پوشش می‌دهند پس بیش از حد وسواس به خرج ندهید و تمرکز خود را روی مباحث دیگری مانند گرامر، درک مطلب، نوشتن یا صحبت کردن هم بگذارید.

حفظ واژگان انگلیسی با 3 نکته طلایی

حفظ واژگان انگلیسی با 3 نکته طلایی

کلام آخر

علاوه بر این روش‌ها پکیج ۲۰۰۰ واژه شگفت انگیز جاوید هم می‌تواند در قالب ویدیوهای آموزشی به شما یادگیری ۲۰۰۰ واژه ضروری انگلیسی را همراه با پرکاربردترین واژگان فیلم‌های خارجی و اخبار بیاموزد؛ همچنین آزمون‌های طراحی شده‌ای را از شما بگیرد که باعث ارتقاء دایره لغاتتان شود. این پکیج آموزش زبان انگلیسی برای همه افراد از سطوح مبتدی تا پیشرفته قابل استفاده است.

مطالعه کنید  تکنیک کوک کردن فکر

سوالات متداول

متداول‌ترین روش تقویت مهارت نوشتاری زبان انگلیسی چه روشی است؟

روش حفظ واژگان انگلیسی جدید

جدیدترین تکنیک‌های حفظ واژگان انگلیسی در سال ۲۰۲۱ را نام ببرید؟

ارتباط کلمات با تصاویر ذهنی، حفظ واژگان با پردازش کلمات، مرور کلمات جدید در فاصله‌های زمانی مختلف.

نحوه صحیح مرور واژگان انگلیسی در فاصله‌های زمانی مختلف را توضیح دهید؟

بر اساس تحقیقات انجام شده حفظ واژگان انگلیسی جدید و مرور صحیح باعث یادآوری بهتر کلمات می‌شود. برای این کار طبق تکنیک زیر عمل کنید: اولین تکرار: در همان روز، دومین تکرار: ۷ روز آینده، سومین تکرار: ۱۶ روز آینده، چهارمین تکرار: ۳۵ روز آینده.

شما چه نظری دارید؟


  1. عظیم علی گفت:

    استاد شما 1 ایرانی
    ممنونم ازت

  2. یحیی گفت:

    استاد با توضیحات شما بنده میتونم روزانه 10 کلمه را به حافظم بسپرم
    خیلی ممنونم ازتون

  3. محمود گفت:

    استاد شما واقعا عالی هستید