با این 9 تکنیک شاهد تقویت حافظه تصویری خود خواهید بود!

بعضی از مردم فکر می‌کنند منظور از حافظه تصویری به خاطر آوردن ظاهر یک چیز است در صورتی که این حافظه فراتر و عمیق‌تر از این صحبت‌ها است. یادآوری بصری می‌تواند شامل کلمات، اشیاء، مردم، رؤیاها، تصاویر ذهنی که در تحلیل شما ظاهر می‌شوند، فعالیت‌ها یا رویدادهای مختلف باشد. کارشناسان و متخصصان معتقد هستند که پایدارترین نوع حافظه در انسان «حافظه تصویری» است که می‌تواند تمام اطلاعاتی که از مقابل چشمان انسان می‌گذرد را خیلی راحت به‌طور کامل در ذهن ذخیره کند. این حافظه به ما کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیریم. تقویت حافظه تصویری موضوعی است که قصد داریم در این مقاله به‌طور کامل در خصوص آن صحبت کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

 9 تکنیک تقویت حافظه تصویری

9 تکنیک ساده برای تقویت حافظه تصویری

به دست آورد‌ن حافظه بصری تا حدی غریزی است یعنی بعضی از افراد متن‌ها را راحت‌تر به یاد می‌آورند اما بعضی دیگر یادآوری عکس‌ها و تصاویر برایشان راحت‌تر است؛ با این حال راهکارهایی وجود دارد که به تقویت حافظه دیداری شما کمک می‌کند.

 

1. از تصویرسازی ذهنی کمک بگیرید

حتماً برای شما هم پیش آمده هنگام خواندن کتاب‌های درسی بخش‌های مهم را با ماژیک‌های رنگی هایلایت کنید. در حقیقت ماندگاری تصاویر رنگی نسبت به تصاویر خاکستری راحت‌تر است. زمانی که ما یک کتاب را مطالعه می‌کنیم تمام متن به یک رنگ نوشته شده به همین علت یادآوری آن‌ها کمی دشوار است و زمانی که شما با ماژیک‌های رنگی بخش‌های مهم را هایلایت می‌کنید باعث می‌شوید مطالب راحت‌تر در حافظه بمانند و ماندگاری آن‌ها بیشتر می‌شود. معمولاً تصاویر بزرگ خیلی راحت‌تر در ذهن باقی می‌مانند به همین علت یکی از تکنیک‌های حافظه این است که موضوعی که قصد داریم در ذهن مجسم کنیم را در قالب یک تصویر بزرگ به حافظه بسپاریم. تصاویر بی‌ربط خیلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. شما می‌توانید برای ماندگاری یک موضوع از تصاویر بی‌ربط و خنده دار کمک بگیرید تا یادآوری آن‌ها راحت‌تر شود.

مطالعه کنید  میان برهای یادگیری اصطلاحات انگلیسی

2. سعی کنید بدون استفاده از کلمات اشیاء را شرح دهید

آیا می‌توانید بدون استفاده از کلمه نارنجی، رنگ نارنجی را توضیح دهید! این تمرین فوق‌العاده شاید کمی سخت باشد اما به تقویت حافظه تصویری شما کمک می‌کند به‌عنوان‌مثال می‌توانید اشیایی مانند مداد، کامیون یا نقشه را بدون اشاره به خود کلمه توصیف کنید.

3. یک روز کامل را به یاد آورید

امشب زمانی که برای استراحت به رختخواب رفتید تلاش کنید تا روزی که پشت سر گذاشته‌اید را به یاد آورید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا نسبت به چیزهایی که دیده‌اید، در ذهن خود ثبت کرده‌اید و آن‌ها را به یاد می‌آورید دقیق‌تر شوید.

4. رؤیاهایتان را به یاد آورید

یک راه عالی برای تمرین حافظه بصری داشتن یک مجله رؤیایی است. برخی از ما در جریان زندگی و گذر زمان فراموش می‌کنیم که چه رؤیاهایی داشته‌ایم اما می‌توانید با تهیه کردن یک دفتر، نوشتن و چسباندن تصویری از رؤیاهای خود خیلی راحت‌تر آن‌ها را به یاد آورید.

5. مدیتیشن بصری انجام دهید

مدیتیشن روش‌های مختلفی دارد اما مدیتیشن بصری باعث تقویت حافظه تصویری می‌شود. در این روش شما باید مطالب جالب و جذابی را برای مدیتیشن خود انتخاب کنید؛ به‌عنوان‌مثال به یکی از اشعار یا آهنگ‌هایی که حفظ هستید فکر کنید و سعی کنید متن آن را با املای صحیح در حال اجرای خواننده مجسم کنید.

6. تصاویر را به زبان آورید

یک راه ساده برای تقویت حافظه بصری به زبان آوردن تصاویری است که می‌بینید به‌عنوان‌مثال یک تصویر چالش برانگیز را انتخاب کنید و سعی کنید در جهات مختلف چیزهایی که می‌بینید را به زبان آورید.

مطالعه کنید  چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم

7. تمرین با تصاویر رنگی_سیاه و سفید یا غم انگیز

  • همان طور که اشاره کردیم دریافت و یادآوری تصاویر رنگی خیلی راحت‌تر است و زمانی که یک تصویر را بر اساس رنگش در ذهن می‌سپارید به تقویت قدرت حافظه تصویری خود کمک می‌کنید.
  • سعی کنید هنگام دیدن یک تصویر، رنگ آن را حذف کنید و تصویر را به‌صورت سیاه و سفید در ذهنتان بسپارید. با این کار به مغز فرصت می‌دهید تا بدون تکیه بر جزئیات خطوط یا رنگ یک شکل به پردازش آن بپردازد.
  • تصاویر غم انگیز به دلیل مفهوم و بار معنایی خاصی که دارند خیلی سریع‌تر به ذهن سپرده می‌شوند و فرد آن‌ها را راحت‌تر به یاد می‌آورد. شما می‌توانید با این تصاویر به تقویت حافظه تصویری خود کمک کنید.

8. مهارتی را آموزش دهید

برای انجام این تکنیک باید صبور باشید. زمانی که شما مهارتی را به یک فرد دیگر آموزش می‌دهید حداقل به دو قسمت از ذهن بصری خود دسترسی دارید؛ قسمت اول تصویر ذهنی شما از نحوه انجام کار است و قسمت دوم تصویر ذهنی جدید از نحوه یادگیری یادگیرنده نسبت به آن کار می‌باشد.

9. خرید پکیج آموزش مغز جاوید به توان بی نهایت

اگر دغدغه پیشگیری از بیماری‌های ذهنی و آلزایمر را دارید و به دنبال فعال کردن قسمت‌های از کار افتاده مغز و نکات ارزشمند در این زمینه هستید، می‌توانید با تهیه این پکیج قدم مؤثری در تقویت حافظه دیداری خود بردارید. این محصول برای رنج سنی ۹ تا ۹۰ سال مناسب است و شما می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

تکنیک تقویت حافظه تصویری

تکنیک تقویت حافظه تصویری

نحوه عملکرد و تقویت حافظه دیداری

عملکرد حافظه تصویری به سه مرحله دریافت، پردازش و یادآوری تقسیم می‌شود.

  1. در مرحله دریافت ذهن انسان تصاویر را مانند قطعات یک پازل به ذهن خود راه می‌دهد. معمولاً ابعاد، رنگ‌ها و برجستگی‌ها نقش زیادی در این مرحله دارند. اکثراً تصاویر در مقایسه با متون خیلی راحت‌تر به ذهن سپرده می‌شوند به همین علت شما معمولاً تصاویر کتاب‌های خود را به یاد می‌آورید اما یادآوری نوشته‌ها برایتان دشوارتر است.
  2. در مرحله پردازش همان تصویری که دیده‌اید را باید در ذهنتان مجسم کنید. این پروسه شبیه کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل است. در این مرحله نکات برجسته یک مفهوم یا رنگ آن نقش زیادی دارند به‌عنوان‌مثال زمانی که می‌خواهید چهره یک فرد را به یاد آورید شاید رنگ چشم، رنگ پوست یا رنگ موی او خیلی سریع‌تر به ذهنتان بیاید.
  3. در مرحله یادآوری فرد مفهومی را از ذهنش فرا می‌خواند. با فراخوانی مجدد نشانه‌ها دوباره کنار یکدیگر جمع می‌شوند و فرد آن تصویر را به‌صورت کامل یا ناقص به یاد می‌آورد.
مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی به روش ساده

کلام آخر

در نهایت می‌توان گفت که فعال نگه‌داشتن ذهن نقش زیادی در تقویت حافظه تصویری دارد. ماهیچه‌های ذهن شبیه ماهیچه‌های بدن هستند و با انجام تمرینات مختلف تقویت می‌شوند. شما با انجام بازی‌های فکری، خواندن روزنامه یا خواندن کتاب انعطاف پذیری مغزتان را افزایش دهید.

سوالات متداول در ارتباط با تقویت حافظه دیداری

منظور از حافظه تصویری چیست؟

حافظه تصویری صرفاً به خاطر آوردن ظاهر یک چیز نیست بلکه این حافظه شامل مردم، اشیا، کلمات، تصاویر ذهنی و رؤیاهای مختلف می‌شود. تقویت حافظه تصویری باعث می‌شود تا بهتر یاد بگیریم.

مهم‌ترین تکنیک‌های تقویت حافظه تصویری را نام ببرید؟

تصویر سازی ذهنی، شرح اشیا بدون استفاده از کلمات، یادآوری یک روز کامل، یادآوری رؤیاها، مدیتیشن بصری، به زبان آوردن تصاویر، تمرین با تصاویر رنگی _ سیاه و سفید _ غم انگیز، آموزش دادن، خریدن پکیج‌های آموزشی تقویت حافه دیداری

حافظه تصویری چند مرحله دارد؟

این حافظه سه مرحله دارد که شامل دریافت، پردازش و یادآوری می‌شود. شما با انجام بازی‌های فکری یا مطالعه می‌توانید به تقویت حافظه تصویری‌تان کمک کنید.

شما چه نظری دارید؟


  1. محمد گفت:

    یه سری چیزا ذاتیه…طرف تو تلویزیون نشون میداد یه بار هر پلاکی که میدید رو از حفظ میگفت حتی بعد چند ساعت…حالا تقویت حافظه تصویری چطوری ممکنه رو نمیدونم

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      برای استفاده از مشاوره رایگـان با شماره زیر تماس بگیرین 09368800072

  2. مهشید گفت:

    سلام استاد من تو سمینارتونم شرکت کردم کاش میشد سمینار مخصوص تقویت حافظه تصویری هم می ذاشتید میومدیم.

  3. سمیرا بختیاری گفت:

    سلام چرا برای تقویت حافظه تصویری باید سراغ چیزیای غم انگیز بریم؟؟؟کم غم داریم ؟

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09368800072 در ارتباط باشید

  4. اشکان گفت:

    سلام پکیج آموزش مغز جاوید به توان بی نهایت کخه واسه تقویت حافظه تصویری گفتین رو تو صفحه پیدا نکردم…کجا دانلودش کنیم؟

  5. برزو گفت:

    آقا دمتون گرم پکیج تقویت حافظه دیداری که گذاشتین یه دونست.استاد حلالت باشه …

  6. مسعود گفت:

    درباره پکیج‌های آموزشی تقویت حافظه دیداری بیشتر توضیح میدین؟ممنون

  7. سهیل گفت:

    سلام مطلب تقویت حافظه دیداریتون خیلی خوب بود ممنونم.

  8. مصطفی گفت:

    تو کتاب تکنیک بازیگری از استلا آدلر اومده که برای تقویت حافظه تصویری و دیداری و قدرتمند کردن ذهن ، کافیه تخیل کنید ، فرض کنید تو یه محیطی هستین و بعد ببینید تو اون محیط چه اتفاقایی رخ میده…یقین کنید که مثل خاطره واقعی تو ذهنتون میمونه.پیشنهاد میکنم حتما کتابشو بخونید

  9. سارا گفت:

    فرق تقویت حافظه دیداری با تقویت حافظه تصویری چیه؟ممنون

  10. کاملیا گفت:

    به نظرم اگه آدم وقت کنه روزی یک ساعت مطالعه داشته باشه روی تقویت حافظه تصویری هم تاثیر میذاره

  11. مهدوی گفت:

    سلام موارد دیگه ای هم هست که به تقویت حافظه تصویری آدم کمک کنه؟

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      برای استفاده از مشاوره رایگـان با شماره زیر تماس بگیرین 09368800072

  12. حمیدرضا گفت:

    تقویت حافظه تصوری کمک خیلی زیادی به آموزش زبان می کنه
    ممنونم ازت استاد

    • خانوم محمدی (کارشناس مشتریان) گفت:

      خداروشکر ممنون ازینکه نظرخوبتون رو با مادرمیون گذاشتید

  13. حمید حسنی گفت:

    خوب بود
    ممنون از استاد

  14. وحید گفت:

    حافظه تصوری چ کمکی میتونه به آموزش زبان بکنه؟

    • خانوم محمدی (کارشناس مشتریان) گفت:

      اگر منظورتون تصویریه اموزش تصویریمون به یادگیری بیشترکمک میکنه چون شما لغت رو میبینید وباخود محیط همزمان پیش میرید

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      برای اطلاعات بیشتر با کارشناس ها در ارتباط باشین شماره تماس 09368800072