راه‌های تقویت حافظه برای کنکور 1401

آیا تاکنون به دنبال راه های تقویت حافظه برای کنکور 1400 بودید؟ یکی از پر دغدغه ترین مراحل زندگی برای هر نوجوانی شرکت در آزمون کنکور است. آمادگی برای کنکور مستلزم خواندن حجم زیادی کتاب است و باید اطلاعات زیادی در حافظه گنجانده شوند تا در زمان مناسب آن ها را بازیابی نمود. برای این کار باید یک سری میان برها را شناخت تا در کمترین زمان بیشترین مطالب را به حافظه بسپاریم و در زمان مناسب به یاد بیاوریم. اما باید در نظر داشته باشید؛ علاوه بر حافظه قوی باید جسم و روح سالمی را هم داشته باشید تا بتوانید به بهترین نحوه عملکرد خود را در کنکور 1400 به نمایش بگذارید.

خیلی از افراد مدت های طولانی در کلاس های کنکور شرکت می کنند. اما وقتی در جلسه امتحان حاضر می شوند تقریبا نصف بیشتر مطالب را به خاطر نمی آورند. پس مانند هر کار دیگری کیفیت خواندن بسیار مهمتر از کمیت آن است.

 

اما چه کنیم تا در کنکور 1400 موفق شویم؟

قبل از هر کاری برای خود هدف گذاری و برنامه ریزی داشته باشید. داشتن انگیزه می تواند شما را در این مسیر کمک کند. اما در ادامه به شما خواهیم گفت که چه کنید تا حافظه قوی داشته باشید و بتوانید آن را تقویت هم بکنید.

حافظه خود را دوست داشته باشید:

شما وقتی فردی را دوست دارید به او اعتماد هم دارید . پس حافظه خود را دوست داشته باشید وبه او اعتماد کنید. برنامه ی یک روز خود را بدون اینکه در جایی بنویسید در حافظه خود نگه دارید. با این کار به حافظه خود ثابت می کنید به او اعتماد دارید. در نتیجه مطالب بیشتری را در خود نگه می دارد. افرادی که مدام ذهن خود را سرزنش می کنند و مدام به خود می گویند فراموشکار شده ام . یادم می رود و یا کلماتی از این دست، به راحتی ذهن شما را تحلیل می کند.

مغذی بخورید:

تغذیه مناسب به راحتی می تواند بر روی سلامت بدن و در نتیجه بر  روی ذهن و حافظه هم تاثیر به سزایی داشته باشد. نزدیک شدن به کنکور می تواند استرس شما را افزایش دهد. پس باید هم برای کاهش استرس و هم تقویت حافظه تغذیه درستی را پیش رو گرفت. کلیاتی مانند خوردن صبحانه، کربوهیدارات های پیچیده و آجیل و … می تواند در افزایش کارکرد مغز شما بسیار موثر واقع شود.

محیط مناسب مطالعه:

بهتر است محیطی که در آن مطالعه می کنید؛ خالی از وسایل و ابزاری برای حواس پرتی باشد. یعنی به دور از اینترنت، موبایل و لپ تاپ و… . به گفته برخی محققان بهتر است گاهی محل مطالعه خود را تغییر دهید.

 

مطالعه کنید  بهترین ترتیب یادگیری زبان انگلیسی که باید بدانید

راه های تقویت حافظه

شما یک استاد هستید:

سعی کنید هر چیزی را که یاد می گیرید به دیگران آموزش دهید. مثلا اگر همکلاسی شما در برخی درس ها مشکل دارد در یاد دادن آن درس خاص به او کمک کنید. اگر کسی را سراغ ندارید می تواند به در و دیواراتاقتان درس بدهید. می توانید یک تخته وایت برد بخرید و هر آنچه را که لازم است بر روی تخته آموزش دهید. می توانید مطالب را به راحتی با خود تکرار کنید و این کار را با صدای بلند انجام دهید.

Mind Map:

نقشه ذهنی  یا Mind Map  یکی از بهترین ابزارها برای ساده سازی مفاهیم است. به طوری که می توانید هر آنچه را که می خواهید یاد بگیرید. مشا می توانید به وسیله آن به راحتی هر آنچه را که خوانده اید و امکان فراموشی آن برایتان وجود دارد را به صورت یک نمودار بیان کرده و خلاصه نویسی کنید.

استراحت کنید:

داشتن زمان مناسب برای استراحت بین ساعت های مطالعه می تواند جان دوباره ای به شما ببخشد. همانطور که در بالا هم گفته شد کیفیت مهم تر از کمیت است. بهتر است این استراحت هر 45 دقیقه تا 1 ساعت باشد  و حدود یک ربع استراحت کنید.

کار کشیدن از حافظه:

 حافظه هم مانند بدن انسان نیاز به تمرین و عضله سازی دارد. تمرینات روزانه و انجام دادن کارهایی مانند شطرنج و جدول حل کردن و یا 200 تمرین دیگر برای تقویت حافظه می تواند به شما کمک شایانی کند.

تندخوانی:

این روزها با بالا رفتن سرعت زندگی و ورود بیش از پیش تکنولوژی در زندگی افراد، دانش آموزان بیشتر زمان خود را صرف وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی می کنند. همین کار باعث شده است تا همه به دنبال راه هایی برای مطالعه سریعتر باشند و آن را یاد بگیرند. (ترفندهای بی نظیر تندخوانی را از اینجا مطالعه بفرمایید.) 

داشتن مهارت های یادگیری در سطح عالی:

با مواردی که در بالا مطالعه کردیم؛ متوجه شدید که واقعا حافظه خوب ساختنی است. در واقع یک امر اکتسابی است نه انتسابی. هر فردی براساس ویژگی های فردی خود یاد می گیرد و باید هر فردی این مهارت را خودش کسب کرده و آن را رشد دهد به طور مثال یک نفر ممکن است از طریق مشاهده محض یاد بگیر. مثلا از طریق تقلید کردن کارهای دیگران و یا تقید راه حل و حل مسئله فرد دیگر بتواند به جواب مسئله برسد. اگر دقت کرده باشید نوزادان و کودکان از طریق تقلید کردن از والدین خود می توانند به راحتی یاد بگیرند.

صف اول باش:

شاگردهای زرنگ می دانند که اگر در ردیف های جلو در کلاس بنشینید؛ می توانند بهتر بشنوند و بهتر متوجه شوند. در واقع تمرکز هر کسی را افزایش می دهد.

یادداشت برداری:

استفاده از یادداشت می تواند شما را از یک فرد منفعل به یک فرد فعال تبدیل کند. یعنی به راحتی در کلاس فعال شوید و هر آنچه آموزش داده می شود به صورت خلاصه وار داشته باشید. البته این روش می تواند به شما در هنگام درس خواندن و آماده شدن برای کنکور هم کمک کند. (چگونه برای امتحان آماده شویم) این مقاله می تواند در این زمینه خیلی به شما کمک کند.

 چند روش یادداشت برداری که یادگیری ات رو متحول می کنه!

شما چه نظری دارید؟